Novent

Ett av nyorden som gjorde entré i ordlistorna år 2020 var teleskopordet novent. Att smyga in julförberedelser och adventsliknande firande redan i november, alltså. Nu så här tre år senare känns det nästan som ett vedertaget begrepp i var mans hus. Om inte annat verkar debatten leva vidare huruvida det är rätt eller fel att tjuvstarta så tidigt. Varför kan vi inte bara enas om att låta folk göra som de vill?

På Solhäll är det inte så "noventigt" än, men jag erkänner rakt upp och ner att det börjar kännas mysigt att tända ljus och lyktor, googla gamla julgranskulor på Tradera och bläddra i julnummer av inredningstidningar. Och julmust har jag ju druckit sedan i slutet av september, om det räknas. Annars tycker jag att ett lagom sätt att börja är att smygstarta med vintrigare blommor. Som en vit cyklamen i spillkum. 


Levande ljus och ett litet rådjur i porslin känns också som en lagom övergång mellan höst och vinter. Varför associerar man rådjursfigurer med julen, förresten? Är det för att de visar Bambi på julafton? De där renarna jag klickade hem är för övrigt fortfarande försvunna i frakten, så jag får väl nöja mig med detta så länge. 


Allhelgonahelgen (jag var så inne i novent-tänket att jag skrev "adventshelgen" först, men riktigt så mycket ska vi väl ändå inte tjuvstarta, hihi!) går mot sitt slut, och därmed också min minisemester. Det har varit skönt med några dagars ledighet för att ladda batterierna. Nu orkar man tuffa vidare, innan det är dags för julsemestern, som för min del startar den 22 december. Jag har faktiskt någon extra dag kvar att ta ut, som jag kanske stoppar in någon fredag framöver. 


Ikväll blir det hemmaspa med bastubad nere i stugan. Det är onekligen hemmalyx när den är som bäst. Jag ska nog googla och se om jag hittar en spellista på meditativ musik att strömma på högtalarna. Då blir det lika stämningsfullt som på Asia Spa. Fast alldeles gratis, hihi!

Subscribe to receive free email updates: