Julmarknader och adventsljus

Nu börjar annonser för de lokala julmarknaderna att ploppa upp i mina sociala flöden. Jag skriver in datumen i min kalender (en väldigt analog sådan) och myser redan lite vid tanken på julkransar, handstöpta ljus, halmkärvar och brända mandlar. Extra glad blir jag över att se att julmarknaden på Tydinge Sjögård återkommer den 2 december i år. Det var så otroligt stämningsfullt där förra året, och så många fina utställare. Minns ni de gröna små tomtarna jag hittade där? Dem hade jag helt glömt bort. Bilden här nedan får mig dessutom att njuta ännu mer av våra nyrenoverade verandafönster och fönsterbrädor. Det kommer verkligen bli ännu trevligare att julpynta där ute i år. 

När jag ändå var inne i mitt fotoarkiv och rotade, så passade jag på att kolla in hur förra årets adventsljusstake såg ut. Det hade jag nämligen också glömt. Då körde jag visst på vita ljus i smideshållare nedstuckna i en kruka med oasis i botten och grön mossa på toppen. Det var ju enkelt och fint, får jag säga. Fast jag brukar tycka det är kul att hitta på något nytt varje år, så i år blir det kanske något helt annat. Jag har för övrigt redan köpt ett grönt datumljus, som jag tänker sätta i en enkel ljushållare på köksbordet. Har man förresten någonsin klarat att hålla sig till att elda ner ljusen lagom mycket? Efter två-tre dagar brukar jag redan ha passerat Lucia, hihi!


Jag ska nog titta vidare i mitt bildarkiv och se om det dyker upp fler bortglömda saker, som jag kan börja leta reda på innan advent. Mitt minne är bra, men kort...

Subscribe to receive free email updates: