Julig layout och väldoftande eukalyptus

Mot löfte om kvällsmat på restaurang lurade jag med mig maken in till Kristianstad efter jobbet igår. Jag kikade på tjocka mörkläggningsgardiner på Åhléns, som jag tänkte kunde funka fint som dragskyddande draperi i vinter. Det fanns en variant i en dämpat grågrön nyans som nog hade kunnat bli ganska bra, men det var ändå inget jag spontant jublade över. De var dessutom ganska dyra, så jag får nog ta mig en funderare på det. 

Desto spontanare blev shoppingen på Søstrene Grene, som hade väldigt mycket fint till jul. Det blev både servetter, två små dekorationer att hänga på dörr- eller skåpshandtagen, gröna ljus, dekorationer till hemmagjorda julkort och tre glittriga små flugsvampar att hänga i granen. En påse plock, helt enkelt. Som att handla smågodis i en godisaffär. 


Någon riktig helgbukett har jag inte den här veckan, eftersom maken ockuperar matbordet i gröna rummet med ett pysselprojekt. (Jag älskar för övrigt att vårt hem är levande och inte bara ett fotovänligt stilleben.) Däremot har jag köpt några kvistar, som jag har stoppat ner i det stora gröna kruset. Det står egentligen på det lilla gröna bordet i hallen på baksidan, men där är fotoljuset helt värdelöst, och jag är som bekant övertygad blixtvägrare. Hellre inga foton alls, då. Eller så får man fota där dagsljuset är som bäst, vilket alltid är på glasverandan. Den första bilden är naturligtvis också tagen där. Jag ser det som min fotostudio, hihi!


Kvistarna är olika varianter av eukalyptus. Sorten med torkade frökapslar har jag inte sett tidigare, men jag googlar mig till att det förmodligen är en australiensisk variant. De kvistarna har dock inte några blad, så jag köpte en rejäl kvist med "vanlig" silvrig eukalyptus som utfyllnad. Tröttnar man någonsin på eukalyptus? Det är så himla fint alla tider på året, och så doftar det så makalöst gott.


Fröken Gröns blogginlägg är som vanligt inget betalt samarbete. Hon visar, tycker och tänker helt gratis. Varsågoda!

Subscribe to receive free email updates: