Hej Varberg!

Igår och idag har jag haft lite höstsemester tillsammans med min läslovsledige make, därav min "radiotystnad" under gårdagen. Så här års brukar vi försöka komma iväg någonstans och få lite miljöombyte, och den här gången föll valet på Varberg. Maken var där som barn, men i övrigt har vi bara kört inom där helt kort på väg till Göteborg en sommar för en faslig massa år sedan. Det tar bara lite mer än två timmar dit hemifrån, så det kändes som ett resmål lagom långt bort. 


Det huvudsakliga syftet med resan var ett besök på Varbergs Stadshotell, där vi hade bokat övernattning med spa och trerätters middag. Jag fick tipset av kollegor på jobbet, och det kändes kul att prova något nytt mot de spahotell i Skåne som vi brukar besöka då och då. 


Incheckningen var inte förrän klockan 14, men vi kom upp ganska tidigt för att hinna kika runt lite grann. Varberg visade sig vara en trevlig ny bekantskap med många fina gamla hus och en trevlig stadskärna att promenera runt i. På ett öppet torg som kallas Brunnsparken förälskade jag mig i en av de små barngestalterna i skulpturgruppen "Vattenbärare" av Knutte Wester. Så fin!


Eftersom vi bara skulle äta en trerätters middag på kvällen (hihi!), passade vi på att äta rejäl lunch på Hell's Burgers. Där visste de verkligen vad de gjorde. 


Jag åt en blue cheese burger med pommes frites och tryffelmayo. Mums!


En cappuccino på Gästis Kafé och Matsalar hann vi också med på eftermiddagen. Det kan vara så att jag åt en hallonbiskvi också, för säkerhets skull. Det fanns för övrigt vansinnigt mycket gott att välja på i disken där, så hade jag inte varit så himla mätt så hade jag nog kunnat sätta i mig både det ena och det andra. 


Inredningen där var halva nöjet. Så charmigt, och så mycket roligt att titta på. Som att sitta hemma i någons vardagsrum. 


Strax innan 14 checkade vi in på Stadshotellet. Wow-faktorn var hög redan i foajén. 


Och vårt rum gick verkligen inte heller av för hackor. Vi hade bokat ett rum i den ursprungliga delen, där rummen är inredda med härligt svulstig sekelskiftesromantik med textilier från Designers Guild och möbler från franska Grange. Vi kände oss som stjärnorna på slottet. 


Vi svidade snabbt om till badkläder och yukata och tog hissen upp till Asia Spa högst upp i hotellbyggnaden. Det var tveklöst det finaste spa:et jag har varit på, och verkligen en upplevelse för både kropp och själ. Fräscht, stämningsfullt och lyxigt. Och trots att det var ganska välbesökt upplevde jag det inte som trångt. Man uppmanades dessutom att iaktta tystnad, vilket gjorde att stämningen blev smått sakral. Det var verkligen ljuvliga timmar. Om jag bodde i Varberg skulle jag gå hit en gång i veckan. 


På kvällen åt vi en fantastiskt god trerätters middag nere i hotellrestaurangen. Till min stora förtjusning fick vi ett bord på glasverandan, som nästan kändes som att sitta i ett orangeri. Grön inredning fick naturligtvis extra många pluspoäng från Fröken Grön. 


Efterrätten kan vara en av livets hittills godaste, faktiskt. Den bestod av havtornsmousse med mjölkchokladkräm, bittra chokladsmulor, havtornsgelé och vaniljglass. Himmelskt gott!


Under höstlovet pågår en ljusinstallation på flera platser i Varberg, bland annat på torget. Vi kunde njuta på första parkett från hotellrumsfönstren innan vi gick och lade oss. 


Det myckna ätandet igår hindrade mig inte det minsta från att äta våfflor med god aptit imorse. Om det finns pannkakor eller våfflor på frukostbuffén är ju som bekant min måttstock på ett bra hotell. Här fanns det till och med en omelettkock, som stod och stekte goda champinjonomeletter till hugade spekulanter. Självklart var jag en av dem, hihi!


Efter frukost slappade vi på hotellrummet ett par timmar, och efter utcheckning begav vi oss på en välbehövlig promenad neråt hamnen. Kallbadhuset från 1903 är verkligen en storslagen byggnad. Några kalla bad var vi dock inte upplagda för idag. 


Lokalbefolkningen var ståtlig, men lagom intresserad av oss turister.


Ett besök på Varbergs fästning kändes givet. Den tronar högst uppe på klippan Wardberg, som har gett staden sitt namn. Tanken var från början att vi skulle besöka Hallands kulturhistoriska museum och titta på Bockstensmannen och kulan som dödade Karl XII, men de öppnade inte förrän 12:00 så det får bli en annan gång. 


Det var hur som helst en väldigt fin promenad, och utsikten gick verkligen inte av för hackor. Tur med vädret hade vi också. Det var riktigt milt ute, och efter ett tag tittade till och med solen fram. 


På vägen hem åkte vi inom Falkenberg en snabbis, men besöket var för kort för att lämna oss med något större intryck av staden. Vi fortsatte färden söderöver, och nästa stopp blev Slöinge. Där besökte vi Antikstället, som verkligen är en stor och välordnad antikaffär. Det blev dock inga inköp idag, fast en uppstoppad räv är man ju alltid sugen på.


Sista anhalten blev Tulipa Blomsterverkstad i Knäred, där det finns en liten antikaffär på bakgården. Det blev inga fynd här heller, men jag köpte med mig en vit cyklamen hem från blomsteraffären. 


Efter två intensiva och händelserika dagar är det som vanligt skönt att vara hemma igen. Fast både maken och jag är eniga om att vi gärna besöker Varberg igen, för där finns onekligen både trevligheter och god mat. Ikväll räcker det nog iallafall med ett knäckebröd till middag...

Subscribe to receive free email updates: