Hortensia i magiskt höstljus

Hortensior i trädgården är verkligen value for money. De bjuder på en otrolig blomsterprakt, en lång blomningstid och är vackra i precis alla stadier. Mitt äldsta och i särklass tjusigaste exemplar står i "boomerangrabatten" vid uteplatsen, dit den fick flytta hösten 2017 som en förberedelse inför bastustugebygget. Den stod nämligen i vägen precis där grävskopan skulle köra ner. Vad det är för sort har jag tappat bort helt, men blommorna går från gräddigt vitt till ganska mörkt gammelrosa till något som i skrivande stund liknar färgen på grillade marshmallows. Alla stadier är precis lika vackra, var och en på sitt sätt. Bilden här nedanför tog jag så sent som i lördags, då höstljuset var helt magiskt. 


För övrigt är mina onsdagsrutiner helt rubbade sedan en vecka tillbaka, eftersom det inte kommer några nya avsnitt av "Trädgårdsmästarna" (BBC) på Sjuan. Det är ju snudd på katastrofalt, faktiskt. Fast jag kan ju alltid titta på "Gardeners' World" på YouTube istället. Det var länge sedan, så där borde finnas avsnitt som jag inte har sett. Sagt var. Jag ska genast kolla upp det. 

Subscribe to receive free email updates: