Vårstädat i smatten

Idag har jag haft en sådan där dag då jag städar ett enda rum, men gör det väldigt noggrant. Nu var jag förvisso smart och valde smatten (som är vår farstu på baksidan), för den är ju inte direkt stor, men den var onekligen i behov av en riktig våruppfräschning. Med ett par trevliga poddar i öronen grejade jag i lugn och ro och utan några som helst krav, och mellan varven pausade jag och smågrejade med andra saker som föll mig in i stunden. Det där känns ju inte som städning alls för mig, utan blir nästan som en stund för avkoppling och meditation. Jag dammsög upp vintergrus och fågelfrön, skurade av golvet med linoljesåpa, putsade fönstret och torkade av alla ytor. Voilà! Rent så det förslår.


Jag passade på att plocka om lite bland loppisfynden på hyllan, när jag ändå hade lyft ner allting. Där brukar jag ju byta grejer lite efter årstid. Nu fick en del saker vara kvar, medan vissa grejer åkte ner i källaren och ersattes av annat. Med min övervintrade Mårbacka-pelargon blev det extra vårigt. Den ser ut att ta sig fint. Så fort det blir varmare ska den få flytta till glasverandan, men där är det alldeles för kallt än. 


För att slippa se den tråkiga microvågsugnen i hörnet, så häftade jag fast en grönrutig duk runt kanten på bordsskivan. Kanske inte den mest praktiska lösningen, men det går faktiskt bra att bara vika upp duken. Dessutom använder vi inte micron särskilt ofta. Jag skulle nog ha strukit på den där duken lite först, men ni vet ju hur det är: "Jag ska bara testa lite först", och vips så sitter den redan på plats. 


Smatten är nästan helt och hållet möblerad med loppisfavoriter, som till exempel ett gammalt pottskåp köpt från ett släp på en veteranmarknad och ett lågt bord från en idrottsplatsloppis. Pottskåpet har jag målat om, men bordet är precis som det var när jag köpte det, för jag tycker om det precis som det är. Den rödbruna färgen på underredet är en fin kontrast mot allt det gröna. Jag minns att jag fick syn på det precis när vi skulle åka hem. Det var en jätteäcklig gammal vaxduk fasthäftad över bordsskivan, och ingen annan hade sett hur fint det egentligen var. Inte jag heller till att börja med, men när jag pillade bort den där duken lite grann såg jag vilken skatt det gömde sig därunder. Det är kanske till och med ett gammalt allmogebord.  


På andra sidan bortet står det en stor gammal skäppa på golvet. Det hittade jag på en garageloppis under en road trip i Dalarna en sommar, och det kostade nästan ingenting. Vi förvarar papperskassar i den, men när jag tömde den idag låg flera av kassarna som söndertuggad konfetti på botten av skäppan. Jotack, det har nog varit ett mysigt musbo där i vinter... 😖


Pottskåpet tjänstgör som konservburkskafferi för varor såsom krossade tomater, tonfisk, majs, champinjoner, bönor och en och annan burk gulaschsoppa. I hörnet står det en stor korg, som fungerar som källsortering för sådant som inte får plats i källsorteringskärlen i vaskskåpet. När korgen är full, tar man den bara med sig ut och sorterar direkt i soptunnorna. Mycket smidigt. 


En liten prylhylla helt utan funktion. Här bor min farmors gula kryddgubbar. De står nära ytterdörren, för dem räddar jag först om den börjar brinna. (Nästan sant, faktiskt.)


Så nu kan jag gå fram och tillbaka inne i huset och kika ut på allt det rena. Och ja, ni ser ju att det verkligen inte är någon speciellt stor yta jag har städat idag. Men man kan vara nöjd ändå. 


Och så doftar det så gott av linoljesåpa med lavendel, när man går förbi. För att inte tala om när man går till kylskåpet för att hämta något. Jag ska nog göra mig ett litet ärende dit nu på en gång, faktiskt. 

Subscribe to receive free email updates: