Tomatsoppa

Mmm, soppa är bra mat tycker jag. Jag har en tomatsoppa som jag gör lite då och då, den är  verkligen superlätt att göra, och god! Och så är den billig också, och det passar väl bra nu när maten har blivit så dyr!
Tomatsoppa 
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1 burk konserverade skalade tomater
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk torkad basilika
salt och peppar
chiliflakes

Hacka gul lök och vitlök, fräs en stund i oljan. Häll sedan i tomater, vatten och buljongtärning. Låt koka en liten stund. Mixa slät i en mixer, tillbaka i kastrullen, smaka av med salt och peppar och chiliflakes och koka upp soppan igen.  Ät och njut, helst med ett gott bröd! 

För det godaste med soppan är ju ändå brödet man har till... 😉 Det sitter i sen jag gick i skolan, man fick bara mjukt bröd de dagar det serverades soppa. Då fick man Ramlimpa (en slags sirapslimpa) från Eskelunds bageri, i alla fall om man bodde på Gotland. Sen fick man en frukt också, just vid soppdagarna. Det var tider det! Men i alla fall, gärna färskt bröd till soppa tycker jag. Jag gjorde mitt filmjölksbröd som jag har lagt ut recept på förut, finns här, använde lite annat mjöl bara. Ni vet väl att om man först knölar ihop bakplåtspapperet, är det lättare att hantera sen när man klär in formen.  

Subscribe to receive free email updates: