I väntan på...

Ja, vad var det nu som hade försvunnit från framsidan och lämnat efter sig ett jordigt hål i gräsmattan? Den frågan har säkert gäckat er sedan i lördags, hihi! Jo, det var ju den übertunga stenpelaren med tillhörande kruka, som har stått där sedan vi lastade ut den ur bilen våren 2021. Den är så himla tung att man inte baxar runt den i onödan, om man säger så. Den har helt enkelt blivit kvar där i väntan på kommande projekt på andra ställen i trädgården, där den kan tänkas hamna sen. Men sedan i lördags har den alltså flyttat sig, om än bara några meter. Nu står den i en av 1/4-rundlarna vid sidan av verandatrappan istället. Inte för att den ska få någon permanent placering där heller, men den får vara där ett tag nu. Jag tänkte att den behövde få lite miljöombyte, och det såg så tomt ut där när juldekorationerna försvann. 


Medan jag var ute och grejade passade jag på att klippa ner både 'Nelly Moser'-klematisen på armeringsnätet och fjärilsbusken bredvid. Det var ju dumt kanske, med tanke på hur isande kallt och snöigt det blev sen, fast vårvinter är det ju nu, oavsett temperatur. Jag scrollade tillbaka till en bild från slutet av september och njuter av det exploderande kaoset som rådde då. Den här rabatten fick en del nytt förra sommaren, och jag flyttade runt på lite annat som redan fanns där. Det är verkligen ett mischmasch av allt möjligt. Inga stora penseldrag här inte, men vackert ändå i all sin lurvighet. Det ska bli kul att se hur det blir i år. Kanske slutar det med att jag flyttar runt allting igen. 


Mest nyfiken är jag på att se hur den nyplanterade 'Chippendale'-rosen artar sig, eller om den har blivit helt ihjälslagen av vinterns snöras från taket. Rosen hade jag iallafall vett nog att hålla mig ifrån med sekatören i lördags. Granriset ligger till och med kvar för att skydda den, och tur var väl det, med tanke på hur mycket snö vi fick i tisdags. 


Med tanke på våra planer på att gruslägga delar av gräsmattan, så kan man ju tycka att det var ett väldigt onödigt projekt att kantskära gräset och snygga till den nuvarande gruskanten. Men det är ju trevligt att ha det lite fint även "i väntan på". Ibland tenderar ju den där väntan att bli längre än vad man hade tänkt. Det är den där stenpelaren ett bra exempel på...

Subscribe to receive free email updates: