Löktider

Nu börjar det dra ihop sig till löktider. Ja, jag pratar om tulpanlökar alltså. Själv satt jag med fingret på knappen ända fram till kassan på en av de mer kända näthandelsträdgårdarna häromdagen, men sen fick jag kalla fötter när jag såg hur himla dyrt det blev. De tulpansorter som är i ropet just nu är ju inte billiga precis, eller vad ska man säga om 129 kronor för fem 'La Belle Epoque'-lökar? Sen bar det sig inte bättre än att jag hittade just 'La Belle Epoque'-lökar på höstmarknaden här i byn i lördags. Där tog de 200 kronor för tjugo lökar, och det får man ju ändå säga var rena rama fyndet i jämförelse. (Fast fortfarande ganska dyrt...) Det är ju bra stor skillnad på 10 kronor per lök och 25,80 per lök. Jag ångrar nästan att jag inte köpte fler, för då kunde jag tjäna mig en rejäl hacka på att starta egen näthandelsträdgård, hihi!


Under besöket på Keukenhof i Nederländerna i våras (som du bland annat kan läsa om HÄR och HÄR) var en av de allra vackraste kombinationerna 'La Belle Epoque' tillsammans med den mörkare 'Copper Image'. Jag kanske måste klicka hem några av den sistnämna sorten också, så att jag kan få en alldeles egen Keukenhof-rabatt här hemma nästa vår. 'Copper Image' kan man faktiskt hitta för 7,90 kronor löken, vilket ju ändå inte är så himla farligt.


Jag säger som Jenny Strömstedt gjorde i senaste avsnittet av Röda vita rosen-podden: "Det är så himla tråkigt att sätta tulpanlökar." Men ack så ljuvligt det är när man får njuta av resultatet på våren. Frågan är bara om jag ska sätta mina lökar i kruka eller direkt i rabatten. Det ska jag fundera vidare på några dagar till.

Subscribe to receive free email updates: