Lite nytt och lite flytt

Nu lär det troligen bli för trångt här på framsidan, men jag kunde inte låta bli att fylla på med några nya perenner. När det är köp tre betala för två kan man väl inte gå förbi, eller...? 

Höstvädd tar ju ingen plats heller, så det fick det bli några stycken, både blå och vita. Har haft dem förut och gillar dem skarpt.

Sen blev det en vit Höstanemon, Honorine Jobert. Skall ju egentligen planteras på våren, för störst chans till övervintring första året. Men jag chansar, ingen minns en fegis heter det väl... ;)
En annan chansning jag gjorde i våras, var att sätta en kaprifol här mot planket. Det gick inget vidare, det var för skuggigt. Så kvarlevorna av den flyttade jag till baksidan och så hoppas jag den tar sig där.... Sån tur att det var rabatt på klängväxter nu då. Hittade en klematis, som tydligen kunde gilla både sol och skugga, så jag hoppas den kommer att trivas här bättre än kaprifolen. 
Eftersom jag inte litar på mig själv, att jag får den att överleva så sätter jag in en bild från nätet, så får vi se sen om jag kan  visa en från min trädgård sen. Den heter i alla fall Clematis Amber, och blommar i maj-juni samt kan även remontera senare. 

Aronian har fått svarta bär. 
Och Bronsbräken är väldigt fin nu!  
Gräset har växt till sig. 

Nu är jag egentligen sugen på att "hösta till det" lite i krukorna, men Flitiga Lisan är så flitig och blommar på som bara den, så det känns lite taskigt att ta bort den. Hur brukar ni göra? Jag har ju inte hur många krukor som helst, så jag behöver liksom byta ut  sommarblommorna när jag gör höstfint. Hm, alla dessa val man måste göra såna här dagar.... 


Subscribe to receive free email updates: