Lite välbehövlig trädgårdsfrisering

Idag har jag tillbringat flera timmar i trädgården. Det var faktiskt ett tag sedan sist, så jag påbörjade inga nya projekt utan ägnade tiden åt frisering av sådant som var nedvissnat och sådant som var vildvuxet. Jag hann naturligtivs inte med allt, men några välbehövliga punktinsatser gjorde jag iallafall. Bland annat klippte jag ner kanten med spansknävor, som hade växt sig rangliga och fullkomligt välde ut över gräset. Inte för att det hinner komma ett nytt flor nu, men det ser iallafall betydligt prydligare ut. 

Hasselbusken vid rosportalen hade dragit iväg rejält på höjden, så den fick sig också en omgång med sekatören. Den ser riktigt trevlig ut när den är nyklippt, - tät och fin i formen. Jag passade också på att ansa till dvärgspirean nedanför. De nyplanterade rosorna vid kastanjestaketet ser ut att ta sig bra. Extra glädjande är det att se hur fint 'Climbing Iceberg' frodas i klätterstödet. Den verkar ha väntat hela sommaren på att äntligen få slippa ur sin kruka. 


Det är ju inte allt som blir prydligt när man klipper ner det. Jag klippte in grenarna på prydnadsspireorna uppe vid gårdspumpen riktigt rejält, för de vällde ut på alla kanter och började få så himla långa, tunga och framförallt glesa grenar. (Ni ser på jordlinjen på bilden här nedanför hur långt ut de växte.) Nu ser det risigt ut som tusan, men det är ju så det är, och jag vet ju att de kommer igen.

Lite krattning och vattning hann jag också med, innan jag gav upp för dagen. Så härligt med lite trädgårdstid, innan en ny arbetsvecka tar vid. Nu ska jag bara kratta och vattna mig själv också, så är jag redo för måndag. 

Subscribe to receive free email updates: