Jag hittade en hylla!

Jag har ju gått och spanat bra länge efter något att hänga på väggen ovanför kökssoffan. Vad det är jag egentligen letar efter vet jag egentligen inte, men förra helgen hittade jag en nätt liten hylla för den facila summan av 40 kronor, som jag tänkte kunde vara ett helt okej alternativ. Om inte annat, så iallafall i väntan på det där som jag inte vet vad det är än. Igår kväll åkte hyllan upp på väggen, och det blev faktiskt riktigt ombonat och trevligt i köket när den kom på plats. 


Hyllplanet är 115 centimeter långt och ganska grunt, och det där sistnämnda är ju bra med tanke på att man helst inte vill slå huvudet när man reser sig från soffan. Konsolerna är lite lagom arbetade och har ett runt hål, vilket får mig att tro att det kanske har hängt en stång undertill någon gång i tiden. Kanske sätter jag dit en sådan, eller så kanske jag drar i några krokar för att kunna hänga upp grejer undertill. Eller så gör jag ingenting, för hyllan är ändå rätt fin precis som den är. 


Målat om den har jag iallafall gjort, för träet var lite "70-talsfurufärgat" från början, och det var jag inte så sugen på. Jag ville ha en mörkare brun nyans, så jag slipade av ytan lite grann och målade sedan om den med utspädd linoljefärg i kulören bränd umbra. Resultatet blev att hyllan nästan ser betsad ut.


Mina intentioner med öppna hyllor är alltid att bara ha saker vi faktiskt använder på dem. Tyvärr misslyckas jag varje gång... Prylmajan i mig tar alltid över, och så slutar det med att jag står där och flyttar om udda assietter och loppisfynd i timmar. Det är ju så roligt! Känner jag mig själv rätt kommer det se annorlunda ut redan imorgon. Jag erkänner också utan omsvep att jag redan fantiserar om hur fint det kommer att bli på min nya lilla hylla till jul, hehe!


Knivlist ena veckan och hylla andra veckan, - nu börjar detaljerna i köket komma på plats minsann. För övrigt är jag sugen på att ta in fler gula detaljer i köket. Gärna lite mer åt det senapsgula hållet, och då menar jag inte så mycket fransk dijon, utan mer skånsk senap. Det är en sådan fin komplementfärg till allt det gröna. Krukan på hyllan ovanför arbetsbänken är ett bra exempel på kulören jag menar. Den tror jag att jag har köpt på Indiska, så jag får väl kika där nästa gång jag är i stan och se om de har något mer fint i samma färg. 


Det är inget speciellt på TV ikväll, så jag ska nog ta mig ett varv till köket och flytta om lite grann på min nya hylla, hihi!

Subscribe to receive free email updates: