Uppsnyggat på uteplatsen

Nationaldagen började med biltvätt, kaffe och mackfrukost i ordets dubbla bemärkelse. Vi var där redan på morgonen för att slippa kö (jo, för biltvätt är sådant folk ägnar sig åt som söndagsnöje i våra trakter, hihi!) och för att vi insåg att dagen skulle komma att bli varm. Det blev den, även om det inte har varit lika gassande sol som under gårdagen. Fast värmen hindrade mig inte från att drula runt och greja i trädgården resten av dagen. Jag älskar du det där när man får var svettig och skitig och bara göra saker vartefter andan faller på. Ett av projekten blev att sopa av på uteplatsen och rensa ogräs mellan stenarna. Belöningen blev att jag fick ställa dit en massa fina växter. 


För tredje eller fjärde året i rad har jag satt jätteverbena i zinkhinkar. De blir så himla fina när de blommar med små lila blommor högt uppe i luften. Jätteverbena tål att stå i solen bra, så de får alltid stå på solsidan av uteplatsen. 


I några andra zinkhinkar stoppade jag ner tre dahlior, som stod kvar inne i växthuset. Vad det blir för sort har jag ingen aning om, för jag var urdålig på att märka upp krukorna när jag hämtade upp knölarna från vintervilan i källaren och planterade dem. Det får bli en överraskning, helt enkelt. 


Jag gillar ju småblommigt och spretigt. så den här rosa läckerbiten fick följa med hem från Blomsterlandet för ett par helger sen. Jag har redan glömt vad den heter, men den är verkligen jättefin. 


I plåtlådan på det vita gjutjärnsstativet har jag planterat lila femtunga. En del tycker att det är en tråkig blomma, men jag gillar den. Den brukar dessutom hålla sig fin hela sommaren. I den mörkgråa krukan är det stäppsalvia och i lejonkrukan ännu en rosa blomma som jag inte minns vad den heter. (Minnet är bra men kort, hihi!) I zinkbaljan som skymtar till vänster växer det en blomsterkornell, som jag köpte för kommunens julklappspresentkort förra våren. Planen är att den ska ner i riktig jord någonstans, men den har faktiskt övervintrat fint ute i den där baljan. 


I en annan zinkhink har jag satt en stor lavendelplanta av sorten 'Hidcote'. Den övervintrar jag nog i en pallkrage sen, så kan jag gräva upp den och sätta den i kruka igen nästa sommar. Eller så kanske den hamnar i en plantering någonstans. 


Chokladblomma, flätad salix och ett litet alpvide får också stå här. Jag gillar att vår uteplats är så pass stor att det får plats många krukor hela vägen runt, utan att man snubblar på dem. Känner jag mig själv rätt kommer det fyllas på med fler växter under sommaren. 


Nationaldagen avslutades sedan med bastubad och tre dopp i badtunnan. Så himla skönt! Nu är jag ren så det förslår. Jag är faktiskt fortsatt ledig imorgon, för om nationaldagen infaller på en söndag får man nämligen ta ut en kompdag en annan dag. Det passar mig finemang att ta ut den där kompdagen redan imorgon, för då har jag ärende till Malmö under förmiddagen. Kanske vågar jag mig på att besöka någon butik också, när jag ändå är där. Det var verkligen länge sedan jag gjorde något sådant. Som i en svunnen tid. Man ska ju inte ropa hej, men nog känns det ändå som att livet börjar återvända så smått?

Subscribe to receive free email updates: