Egentillverkat klätterstöd

Redan i höstas grävde jag om lite grann i planteringen som sträcker sig från äppelträdet ner mot rosportalen vid köksträdgården. Det primära målet var att gräva bort den tramsiga grässträngen till vänster om äppelträdets stam in mot buskaget, för där var det så himla jobbig att komma åt med gräsklipparen. Jag flyttade hit alla spansknävor, som inte alls trivdes i den torra jorden framför kastanjestaketet in till köksträdgården. Här i den vandrande skuggan trivs de onekligen bra mycket bättre, för de är redan dubbelt så stora mot vad de någonsin har varit. 

Vid foten av äppelträdet växer det en klematis som jag har glömt vad den heter. Tidigare har jag fäst upp rankorna direkt mot stammen, men idag kom jag på att jag skulle ordna någon form av klätterstöd till den. Först rotade jag i ladan för att eventuellt hitta en remsa armeringsjärn, men till slut blev lösningen en hemmasnickrad "stege". Jag tog helt enkelt några långa avklippta hasselstammar från en kan-vara-bra-att-ha-hög med pinnar bakom bastustugan. Med skruv och skruvdragare gick det på nolltid. 


Jag vände pinnstegen inåt stammen för att skruvskallarna inte ska synas för mycket. Visst blev det ganska charmigt ändå? Jag gillar den naturliga och lite hemmagjorda looken. Kanske gör jag liknande stöd och sätter på fler ställen framöver. Pinnhögen bakom bastustugan räcker nog till minst 25 stycken, hihi!


Två nya funkiaplantor, som jag spontanshoppade när jag körde förbi EKO-hallen i Fjälkinge i söndags, hittade sin plats längst fram mot gräsmattan. Och snart blommar äntligen paradisbusken till höger. Den brukar se ut som en fontän med sprutande rosa vatten, så det är verkligen något att se fram emot. Jag får återkomma med bilder på det. 


Nu väntar två härliga trädgårdsdagar för min del. Vilken lycka det ska bli att bara få lufsa runt skitig och dan och njuta av allt det vackra. Det har jag längtat efter hela veckan. I första hand är det ogräsrensning som står på agendan, för där ligger jag lite efter, men känner jag mig själv rätt kommer jag säkert på andra saker som jag hellre vill göra. Mina agendor är ju som bekant aldrig huggna i sten. Happy Friday, allihopa everybody!

Subscribe to receive free email updates: