Syrener och gardiner

En av fördelarna med att jobba hemma är att man kan plocka blommor i sin egen trädgård på lunchrasten. Idag slog jag på stort och vågade mig på att knipsa av ett par grenar på ädelsyrenen 'Mme Lemione' vid brunnen. Och visst får man medge att hon är ädel. Som att ha finbesök i köket.


När jag jobbar hemma sitter jag vid matbordet inne i gröna rummet. Där har jag ställt min skrivbordsstol från jobbet på kortsidan, och så brer jag ut alla mina jobbgrejer på bordsytan. Mellan varven vrider jag på huvudet och kikar in i mitt fina kök. Det är fortfarande lite nyhetens behag att se det, får jag säga. Tror ni att den nya spisen kommer som utlovat i nästa vecka? Jag tror det när jag ser det, men känner att jag börjar bli lite pessimistisk. Eller ska man kanske kalla det realistisk...


Det är fortfarande lite spartanskt på väggarna i köket, och några gardiner har vi inte heller fått upp än. Jag har kikat runt på varenda nätsida efter färdigsydda kappor, men har inte hittat några som jag gillar. I helgen ropade jag så hem två begagnade kappor på Tradera, och de kom idag och ser faktiskt riktigt trevliga ut. 39 kronor styck var ju ändå ett kap. Jag måste bara sy om den ena lite grann, så att den passar i det mindre fönstret ovanför vasken, och så måste jag montera upp väggfästen till gardinstängerna. De som satt där tidigare hittar jag inte längre, så det fick bli ett besök på byns fantastiska järnhandel efter jobbet idag. De har precis allt, så jag hittade vad jag sökte.


Vi får väl se om jag orkar ta tag i det där med gardinerna redan ikväll. Att vänta till senare är ju inte direkt en av mina starkare sidor, men å andra sidan brukar det mest jäklas när man gör saker fast man egentligen är lite för trött. Kanske har jag ändå blivit klokare med åldern. Kanske inte...

Subscribe to receive free email updates: