Mellan regnskurarna

Idag har det äntligen regnat. Så välgörande för både folk, fä och växtlighet. Jag har suttit nere i stugan och jobbat hela dagen. Finare väg till jobbet får man ju leta efter, nu när 'Climbing Bonica' blommar på träportalen. Ser ni att julbelysningen sitter kvar? Jag tänkte att det var onödigt att ta ner den, för innan man vet ordet av ska den ju ändå upp igen, hehe! Ack, du dystra tanke... Den släpper vi illa kvickt. 


Mellan skurarna ikväll har jag gått på snigeljakt. Trädgården är förvånansvärt befriad från mördarsniglar än så länge, men vinbergssnäckor finns det desto fler av. Dem lämnar jag dock i fred, för de är ju så himla gulliga där de kämpar sig fram med hus och allt. Dessutom upplever jag inte att de äter upp speciellt mycket i trädgården. Eller så är de bara himla bra på att se oskyldiga ut och ge mördarsniglarna skulden. 


Vid pumpen står min nymålade däckstol. Jag har bara hunnit grunda den ett varv med utspädd zinkvit linoljefärg och sen måla ett enda lager med utspädd 'Övedsgrön', så den gröna färgen är inte heltäckande än. Båda lagren har iallafall hunnit torka ordentlig, så lite regn ska den väl ändå tåla nu. Sen får det bli ett varv till med penseln på semestern. Det tar löjligt lång tid att måla alla spjälor, vinklar och vrår kan jag meddela, men fint med grönt blir det iallafall. 

Vid den avbrutna äppelträdsstammen nedanför kökstrappan blommar trädgårdens äldsta ros, som är en remonterande klätterros vid namn 'Awakening'. Det är en hybrid av den mer kända 'New Dawn' och det ser man ju nästan på den. Den doftar inte så mycket, men den är frisk och stark och lär visst vara ganska skuggtålig också. Hos oss står den dock i sol större delen av dagen. 


Regn idag, som sagt. Attans, så efterlängtat. För min del får det gärna regna ett par dagar till, och om prognosen stämmer blir både jag och trädgården bönhörda. Tänk om jag bara kunde komma ihåg att köpa ett nytt glas till regnmätaren...

Subscribe to receive free email updates: