Lite septemberplantering

Idag har det kommit några rejäla men korta skurar. Däremellan har vi ändå varit ute och fixat lite. Maken bytte vatten i badtunnan (vilket sannerligen var behövligt), och jag fick förra helgens plantinköp i jorden, och dessutom lite annat som jag redan hade hemma. 

Vidjehortensian 'Pink Annabelle' gjorde sig finast direkt till vänster om den andra vidjehortensian, som heter 'Vanille Fraise''. Jag hade även ett gäng murgröneplantor hemma, som jag pillade ner som marktäckare, både mellan buskarna och längs rabattkanten. De täcker snart den öppna jorden och är verkligen världsmästare på att hålla kirskålen stången. 

'Vanille Fraise' betyder ju typ "jordgubbar med vanilj", men blommorna är fortfarande mer vanilj än jordgubbe, om man säger så. Min uppstammade 'Pinky Winky' ser däremot ut som jordgubbar doppade i grädde. Så maffiga blommor! Det tycker humlorna också, uppenbarligen. 


På andra sidan 'Pink Annabelle' grävde jag ner två havtornsbuskar av sorten 'Hikul', som har stått i krukor ända sedan förra sensommaren. De silvriga bladen blev verkligen en jättefin kontrast mot den gröna bakgrunden.  Jag ska nog klippa in grenarna lite grann, så att buskarna blir mer klotformade. Drömmen är ju att få dem så där täta och runda som hemma hos trädgårdsprofilen Victoria Skoglund. 


'Easy Cover'-rosorna planterade jag i en trekant nedanför stammen på 'Pinky Winky'. Jag provade att sätta dem på rad först, men allt som planteras i grupp gör sig ju liksom mycket mer och blir ofta mycket finare. Stenarna flyttade jag om lite grann. Jag älskar ju natursten och tycker att de förstärker det fina i växterna på ett fantastiskt sätt. Mer sten åt trädgårdsfolket!


'Easy Cover' är en jättefin marktäckande ros, som jag har jag upptäckt först i sommar. 'Fairy'-rosorna har egentligen finare blommor, men 'Easy Cover' har ett mer kompakt växtsätt, som jag nästan gillar mer. 


Som ni ser på bilden här nedanför har jag bara grävt precis längs rabattkanten än så länge. Ängsmarken bakom, som mest består av gräs och gullris, får vara kvar tills vidare. Någon form av bakkant får det nog ändå bli, så att gränsen blir lite tydligare mellan jord och gräs. 


Törs man hoppas på uppehåll mellan varven imorgon också? Det vore skönt att hinna klippa gräset, och dessutom har vi en hög med grus kvar på uppfarten, som det vore skönt att få undan. Well, vi får väl se hur det blir med det. 

Subscribe to receive free email updates: