Dagens ruskväder och gårdagens bilder

Jag drar mig för inomhusfotografering så länge det går och fortsätter istället att frossa i trädgårdsbilder. Fast idag får jag bjuda på gårdagens bilder, för i realtid står regnet som spön i backen och så har det gjort hela dagen. Riktigt höstrusk, får man nog säga. Tur ändå att jag kan kika ut på den här maffiga vidjehortensian från både köksfönstret och fönstret i matrummet. Och så har jag den ju förevigad på bild, hehe!


Lammöronen har tagit sig jättefint och bildar nu en sådan där tät och fin rabattkant som jag såg framför mig när jag planterade dem. I rostornet växer rosen 'Climbing Iceberg' också på riktigt fint. Precis innan kronbladen vissnar övergår de från vitt till rosaprickigt. Ibland är förgängligheten riktigt vacker. 


Jag ser från köksfönstret att båda zinkhinkarna med jätteverbena har blåst omkull under dagen. De får nog ligga där de ligger, för jag har absolut ingen lust att gå ut mer idag...


Något annat som har blåst ner är plåtpippin (kråkan/råkan/korpen?), som sitter och kikar ut över min nyplantering i slänten utanför bastustugan. Det krävs i och för sig inte så mycket vind för att den ska hamna på marken, och ibland blir den nerknuffad av riktiga fåglar. Jag har länge haft en plan om att jag ska sätta en märla runt en "tå" och  fästa den permanent i trästolpen, men det har inte blivit av än. 


Ikväll står två punkter på agendan: 1) Läsa senaste numret av Allers Trädgård. 2) Titta på "Trädgårdsmästarna" på Sjuan. Sen räcker det med aktiviteter för ikväll. Man vill ju inte ta ut sig helt, hihi!

Subscribe to receive free email updates: