Vitbrokigt

Jag gillar verkligen variegerade blad, som det så vackert heter. Brokbladiga helt enkelt, det blir mer liv i de växterna. Ja, mer brokigt liksom ;) Och allra helst de som är vitbrokiga.  
Här ett uppstammat klätterbenved Emarald Gaiety. Den är fin hela året för den tappar inte bladen på vintern. 
Rysk kornell, Elegantissima. Kan bli två meter och lite till. Jag hade ett stort härligt exemplar i min förra trädgård, men den här är lite ynklig och vill inte riktigt ta sig. 
Eukalyptusvide. Vet inte om det räknas som vitbrokigt, men enfärgat är det då i alla fall inte, kanske mer uppblandat med rosa än vitt. Så glad att det överlevde sin första vinter. Dock frös den in rätt rejält, så det krävdes en hård beskärning. Hoppas den inte fryser in varje år, så den på sikt kan få en större krona. 


Funkia, som finns i så många färger och storlekar, jag gillar de som är uppblandade med vitt i allra bäst. Här är mina två favoritsorter, Patriot i de två till vänster och Francee till höger. 
Men den här är fin den med, El Nino, den har en kallare ton av grön. 

Subscribe to receive free email updates: