Parasollfot och pioner

Redan idag levererades parasollfoten, som jag beställde så sent som i lördags. Jag packade upp det direkt, för jag var lite nyfiken på färgen. "Svart-grön" stod det i beskrivningen, och i verkligheten innebär det att det är målat för att se lite ärggrönt ut. Fint eller fult spelar inte så stor roll, för det ska stå under bordet på uteplatsen. Jag provade med det gamla parasollet, och det blir stadigt som tusan. Det nya parasollet kommer i en egen leverans, förhoppningsvis i dagarna som kommer. Vi får hålla tummarna att jag klickade hem ett med rätt diametermått på stången, hihi! (Jag tror att jag var duktig och kontrollerade det.)


Nu slår pionerna ut i full blom. Det är mängder med blommor på varje planta, så ikväll unnade jag mig att klippa av några och sätta dem i en vit emaljkanna på köksbordet. Så himla somrigt. Jag fick några myror med mig in på köpet, men det kan man väl kanske stå ut med. 


Under ledigheten som kommer ska jag nog ta mig en tur till någon trevlig handelsträdgård och införskaffa lite sommarblommor till mina utekrukor. Penséerna har levt ett tufft liv under värmeböljan i maj och har börjat bli långa och rangliga och redo att ersättas av något annat. De brukar klara sig till midsommar, men det gör de inte i år. När det gäller sommarblommor har jag aldrig någon shoppinglista med mig, utan köper spontant sådant som ser fint ut i affären. Eller rättare sagt i affärerna, för det är ju ett rent nöje att besöka flera olika och handla godbitarna från var och en. Sån är jag, tralala. 

Subscribe to receive free email updates: