När allt är som vackrast

När man har varit bortrest är det alltid skönt att komma hem igen. Det är otroligt så mycket som har hänt i trädgården på mindre än en vecka, och jag undrar nästan hur jag kunde vara så dum och resa bort när allt är som vackrast. Jag går runt och förundras över hur frodigt allt är, och över hur mycket som blommar. Syrenerna och snöbollsbuskarna sjunger förvisso på sista versen, men schersminen och trädgårdens olika nävor har nyss slagit ut. Jag blir nästan nykär i min trädgård, när jag går runt och tittar på än det ena, än det andra. Lyckligast är jag över att de fem 'Edulis Superba'-pionerna vid uteplatsen inte har slagit ut helt än, för den blomningen vill man verkligen inte missa en enda sekund av. Mängden knoppar är extremt lovande i år. Bilden här nedanför visar en enda planta. 


Vår härliga granne i norr har ställt iordning ett swish-and-grab-bord med egenodlade plantor på uppfarten, och jag var där redan igår kväll och plockade på mig ett gäng. Det blev rosenskära 'Apricotta' och blomstermorot 'Daria'. Tur att man har drifiga grannar, när man är alldeles för lat för att hålla på och greja med egna försådder. Rosenskäran har jag planterat en och en i zinkhinkar. Det kommer nog bli jättefint. 


Jag har beställt ett nytt parasoll, eftersom det gamla har spruckit ännu mer i tyget upptill, och när jag skulle fälla upp det idag gick linan av. Nu blir det ett nytt sandvitt parasoll (350 cm) liknande det gamla, och eftersom det ändå var gratis hemkörning slog jag till på en riktigt tung parasollfot i gjutjärn. Stången flyttar sig nämligen ganska mycket när det blåser, så det blir nog stadigare med en parasollfot under bordet. Jag köpte en fin gammal gjutjärnsfot billigt på loppis för några år sedan, men vi har inte lyckats skruva ur de sönderrostade skruvarna nere på hållaren, så det går inte att använda. 


Bröllopsrosorna 'Duchesse de Montebello' blommar också nu. Vi har två buskar bredvid varandra, och båda är översållade med knoppar och blommor. Doften är ljuvlig. Tyvärr remonterar inte den här sorten, men å andra sidan är det trädgårdens i särklass friskaste ros. 


Det har varit varmare i "Glesbygd" än i Grekland idag, med strålande sol och temperaturer över 26 grader. Nyss mullrade åskan, och det föll ett stilla sommarregn. Doften av regn mot varm asfalt och varmt gräs är verkligen helt obetalbar. Hoppas ändå att det blir lite svalare imorgon, så att man kan vara ute och greja lite grann. 

Subscribe to receive free email updates: