Värme, regn och trädgårdsarbete

Man vet att det är varmt när ljusen kroknar på bordet. De har förvisso stått i direkt solljus från söderfönstret i gröna rummet under hela varma maj, men ändå. Även idag har vi haft över 25 grader på termometern, fast jag har faktiskt ändå varit ute i trädgården och grejat i flera timmar. 

Jag höll mig till platser med skugga och började med att klippa in hasselbusken lite grann till vänster om rosportalen. Jag hade bara en kortskaftad sekatör med mig, så jag får klippa den lite mer på höjden en annan dag. Den växer nästan framför ögonen på en, så jag brukar klippa den ganska hårt ett par gånger varje sommar. Tidigare höll jag den mer uppstammad, men nu är den mer eller mindre tät hela vägen ner. Vi får väl se om jag låter det vara så. Jag är ju annars väldigt förtjust i flerstammiga buskar. 


Till höger på rosportalen växer 'Constance Spry', som jag klippte ner nästan helt och hållet i höstas. Den hade blivit så gles och ful och hade bara blad högst uppe på rosportalen. Den ser ut att komma igen fint, med nya skott nerifrån. Den vackra blomningen blir jag kanske utan, och det är i och för sig synd, men föryngringen var absolut nödvändig. Portalen är inte så snygg, men ganska praktisk. Ibland är jag sugen på att byta ut den mot en i trä istället, för att knyta an till portalen framför bastustugan.


På andra sidan portalen går det ner en liten trappa, som vi har byggt på enklast möjliga sätt med sten och grus i olika etage. Det enkla är ofta charmigast, tycker jag. Jag finputsade lite på spireorna (rosenspirea till vänster och björkspirea till höger) och fick kratta ihop lite gamla höstlöv som låg kvar längs stenkanten. Jag får erkänna att jag inte är helt klar med vårstädningen, men vad gör väl det. 


Jag städade upp på den lilla plattsättningen bakom växthuset och ställde ut den svarta korgstolen. Här är det alltid så skuggigt och skönt att sitta, och det är ett mysigt avslut på grusgången. 


Rhododendron är vild och spretig och skulle också behöva en frisering, men det får vänta till nästa vårvinter. Jag tror inte att jag har klippt den överhuvudtaget tidigare, men vad jag förstår kan man klippa bort en tredjedel av busken om man vill föryngra den. 


På den andra kanten står det två konvaljbuskar, som både var nakna och fula. Alternativen stod mellan att gräva upp dem eller att försöka klippa ner dem och hoppas på nytillväxt. Jag valde att prova det sistnämnda. Går det så går det. Annars ryker de och ersätts av något annat. 


Det blev lite tomt, så jag ställde dit en grön plåtbalja, som jag fyllde med vatten. Glasflötena snodde jag från fågelbadet vid bastustugan. Så gör jag ofta. "Lånar" grejer från andra ställen. Det blir nästan aldrig samma från år till år. 


Inne mellan stammarna på mirabellen och hagtornet ställde jag bronsängeln. Henne har jag "lånat" på obestämd tid av min man, som hade henne i sitt arbetsrum i lägenheten i "Storstad". Det är lite kul att man inte ser henne förrän man sätter sig i korgstolen. Fast jag "lånar" henne säkert till något annat ställe framöver.


I hörnan mot kastanjestaketet planterade jag ormbunkar för något år sedan. Man kan helt enkelt inte ha för många ormbunkar i en trädgård. Jag vill alltid ha fler.


På eftermiddagen mullrade det till och plötsligt öppnade sig himlen i ett riktigt skyfall. Sen regnade det mer eller mindre i en hel timme, vilket resulterade i 19 millimeter i regnmätaren. Vilken lycka!


Efter regnet kändes vårt traditionella söndagsbastubad lockande igen. Jag passade på att sätta på aggregatet och hämta vattenhinken, när jag ändå var ute och fotograferade. Det var himla skönt att svettas ut all solkräm från greklandsresan ur porerna.


Det är nationaldag på torsdag, och jag har tagit semester på klämdagen på fredag.Våren är onekligen lyxig på det sättet att det är många korta arbetsveckor. Förhoppningsvis blir det mycket tid för trädgård. Det finns alltid något att göra, och jag är ju som bekant inte helt färdig med vårstädningen. 

Subscribe to receive free email updates: