Lördagssol i stugan

Lördagssol i stugan tackar man ju inte nej till.  Fast ljuset visar skoningslöst hur smutsiga fönstren är efter den senaste tidens regnande och stormande. Det har jag dock inte orkat göra något åt idag, och det hade säkert inte varit lönt heller. Det är ju som bekant bara februari. Däremot tog jag mig en sväng med dammsugaren i köket och i gröna rummet. Det är så lagom att bara städa två rum åt gången. Nu doftar det gott av lavendellinoljesåpa i halva huset. Jag passade på att rensa i skafferiet också, när jag ändå var i farten. Där fanns grejer som inte har sett dagens ljus sedan vi ställde in dem efter köksrenoveringen...

Jag flyttade om lite i tallrikshyllan härförleden. Mitt nya loppisspan blir att hitta fina udda tallrikar som jag kan ha här. Favoriten är den gröna viktorianska assietten, som jag köpte på en antikmarknad i London. Extra kul att den är ett reseminne samtidigt. 


Uppläggningsfatet med scalloperade kanter tycker jag också mycket om. Det kommer från Rörstrands serie "Gull", som var i produktion 1951-55. Jag hittade det på loppis i Simrishamn för några år sedan, men har faktiskt inte sprungit på flera saker från den serien på loppis sedan dess. Man kanske skulle in och spana på Tradera och se vad man hittar där. Men som sagt, uddafat är det som gäller i tallrikshyllan, så jag nöjer mig nog med det jag har. 


Idag för exakt tre år sedan tömde vi hela det gamla köket, eftersom hantverkarna skulle komma morgonen efter. En kul tanke, när man tittar in där och ser hur det ser ut nu. Vi älskar fortfarande hur det blev, och det finns ingenting som vi ångrar eller skulle önska att vi hade gjort annorlunda. 


Ikväll kollar vi på Mello från Malmö, som större delen av befolkningen i övrigt. Tja, iallafall med ett öga. Jag har olästa trädgårdstidningar att roa mig med, om det blir alltför tråkigt. 

Subscribe to receive free email updates: