Ologisk logik och trädgårdtid

Maken och jag är rörande överens om att vi behöver göra oss av med en massa grejer som står på vinden. Det är en salig blandning där uppe. Loppisfynd, arvegods, saker från lägenheten i "Storstad", kläder, julpynt och en gedigen samling av kanske-ändå-kan-komma-till-användning-en-vacker-dag-grejer. Ja, ni känner säkert igen det där. Man måste ju börja i någon ände, så jag sålde en gammal loppisstol på Marketplace idag. Jag kände mig duktig och belönade mig med en loppisrunda till grannbyn. Logik när den är som bäst, hihi! Lite så där som när man har varit duktig och bantat i tre dagar och belönar sig själv med en påse ostbågar den fjärde dagen. Som tur väl var kom jag inte hem med något skrymmande, men likaväl ett halsband för 19 kronor. Tänk, det tar ju nästan ingen plats alls. 


Det har varit en kall men solig dag. Vi hade faktiskt lite frost när vi vaknade imorse, men det verkar ändå som om dahlior och andra sommarblommor i kruka har klarat sig hyfsat bra. Efter lunch var jag ute i trädgården och grejade lite grann. Jag planterade ormbunkarna jag köpte på rea som utfyllnad i slänten bakom huset, och sen grävde jag ner den nya blomsterkornellen på ett ställe med öppen jord i närheten av sensommarens nyplantering. Jag vet redan nu att det inte är dess permanenta plats, men det känns bra att den har fått komma i jord över vintern. Nu har jag dessutom "köpt" mig själv mer tid att tänka.


Höststädning i trädgården är jag överlag ganska dålig på. Det är lite som med packningen före och efter en resa: Det är roligt att packa ner när man har resan framför sig, men det är inte lika kul att packa upp smutstvätten när man kommer hem. Fast nu börjar det ju definitivt bli dags att tömma krukor och plocka in lite grejer på vinterförvaring. Jag tar lite då och då, så blir det inte så tråkigt. 


Nu ska jag gå och packa ner de sista sommarkläderna, som är nytvättade och har hängt på tork nere i tvättstugan sedan igår. Från och med nu är det höstgarderoben som gäller. Inte mig emot, för det är den typ av kläder som jag gillar allra bäst. Och gympaskor kan man ju tack och lov ha på hösten också. 

Subscribe to receive free email updates: