Little China Girl

Min lilla blomsterkornell av sorten 'China Girl" har stått i en zinktunna på uteplatsen sedan jag köpte det våren 2020. Sedan dess har jag haft planer på att plantera det på riktigt på än det ena stället, än det andra. Jag har dock aldrig kommit till skott, eftersom jag inte riktigt har kunnat bestämma mig för var jag har velat ha det. I söndags insåg jag iallafall att det lilla buskträdet verkligen behövde komma ner i riktig jord och fattade det spontana beslutet att gräva ner det direkt i gräsmattan, lite snett framför huset.  


Vi har ju en gigantisk gräsmatta på framsidan av huset, som mer eller mindre är tom. Hur mycket plats som helst att plantera på, alltså, men jag har alltid gått och tänkt att det nog måste till en övergripande plan innan jag börjar dutta ut saker här. Den där planen blir aldrig av, så från och med nu kör jag nog på stundens ingivelse, så som jag gör på alla andra ställen i trädgården. Det är ju inte värre än att man får flytta saker som kommer fel, om man skulle ändra sig. 


På bilden här nedanför ser man att kornellen inte är planterad så nära huset som man kan tro på de tidigare bilderna. En blomsterkornell kan bli 2-3 meter hög på sikt, och ett par meter bred också, men det har gott om svängrum här. Valet av placering här kan nog visa sig bli riktigt bra, för jag tänker att det på sikt kommer att skymma gattet ner mot bastustugan lite grann. Siktdjupet ner dit vill jag behålla, men det behöver ju inte vara så omedelbart när man går ute på trottoaren och tittar in över ligusterhäcken längs gatan. Hoppas du ska trivas på din nya plats, lilla 'China girl'. 


Vattna behöver jag nog iallafall inte tänka på, för det hjälper vädergudarna till med just nu. Jisses, vad det har regnat idag. Fast just nu tycker jag mest att det är mysigt. Jag känner mig faktiskt redo för lite höstväder.

Subscribe to receive free email updates: