Trädgårdstid och födelsedag

En söndag som börjar med skönsång av maken och solsken som silar in i stugan skapar onekligen goda förutsättningar för en fin födelsedag. Jag har verkligen haft en riktigt härlig sådan. Eftersom vi var ute och åkte igår, så var det extra skönt att få lite hemmatid idag. 


Jag gav mig själv rejält med trädgårdstid i present. Jag började med gräsklippning och senaste avsnittet av "Röda vita rosen"-podden med Victoria Skoglund och Jenny Strömstedt. Gräset hade verkligen växt sig högt i det myckna regnandet, men som vanligt blev det så tillfredsställande prydligt efteråt. 


Jag planterade mina nyköpta hostor, och efter det gjorde jag slag i saken och gjorde något jag har tänkt göra hela sommaren: Borra dräneringshål i botten på den redan spruckna kopparbaljan och flytta dit en japansk lönn, som förde en borttynande och bortglömd tillvaro bakom bambun vid bastustugan. Det lär ju gå utmärkt att plantera japanska lönnar i kruka, fast jag får kanske flytta in den i växthuset över vintern. Längs kanten på den här rabatten (eller vad man ska kalla det) planterade jag spansknävor för ett par år sedan, och de trivs verkligen där. Det ser nästan ut som en låg liten häck, som blommar så fint med rosa blommor. 


Till eftermiddagskaffet blev det budapestbakelse dagen till ära. Mums! Och kaffet drack jag naturligtvis i en av mina nya fina muggar. Jag älskar att glaseringen ser ut som mintglass med chokladprickar. One of my absolute favourites.


Det varma vädret ska fortsätta under veckan som kommer, så det kanske kan bli en och annan timme i trädgården efter jobbet om kvällarna. Kanske redan imorgon. Jag håller tummarna för det. 

Subscribe to receive free email updates: