Hej Österlen!

Maken undrade hur jag ville fira min födelsedag (som är imorgon) och jag sa att det vore trevligt med en utflykt till Österlen. Eftersom det händer mer på en lördag än på en söndag, så tog vi oss en liten tur redan idag. Vi tänkte att det var smart att börja nerifrån och åka uppåt, så vi började med att köra raka vägen ner till Simrishamn. Det är en av Skånes finaste orter, if you ask me. Och på sommaren är det extra trevligt, förstås. Den värsta turistsäsongen har kanske börjat lägga sig så här sent på sommaren, men nog var det fortfarande gott om semesterfirare i krokarna. Vi smälte in fint i omgivningen, hihi!


Vi började med en runda på Suckarnas Gång, som väl får räknas vara det som mest liknar en fransk brocante här i Skåne. En loppis- och antikmarknad, alltså. Det var några år jag var här senast, och jag får nog ändå säga att jag tycker det har sjangserat lite. Idag kändes det iallafall mer som garageloppis än som antikmarknad. Inga fynd här för vår del idag, men kul att bara få röra sig i folkmängden och njuta av ledighet och miljöombyte. Vädret var det minsann inget fel på heller. Man har ju nästan glömt hur det är när solen skiner och det är över 20 grader varmt. Härligt!


Sen gick vi en runda på stan och tittade i flera trevliga butiker. Jag stack in huvudet på bakgården till Apotekarns, för den är så himla charmig. Här ligger det fortfarande en B&B och en restaurang, men butiken Apotekarns flyttade härifrån för flera år sedan. Nu ligger det dock en annan inredningsbutik i samma lokaler, som också var väldigt trevlig att besöka. 


Runt lunch var vi tvungna att sätta oss på en parkbänk för att följa den spännande straffläggningen mellan Australien och Frankrike i fotbolls-VM. Australien har ju en svensk tränare, så det vore verkligen ett drömscenario om våra två länder fick tillfälle att mötas i en VM-final. Chansen lever vidare, för Australien vann matchen. 


Vi visste redan att vi ville äta lunch på Börje Olssons skafferi, så vi styrde kosan dit. Det är en delikatessaffär med lunchbuffé bestående av varma pajer, ostar, charkuterier, surdegsbröd, oliver, melon, sallader och diverse goda såser och röror, som vi har besökt flera gånger tidigare. Man blir aldrig besviken. Så himla gott! Innan vi gick därifrån köpte jag med mig en födelsedagspresent till mig själv i form av sex handgjorda chokladpraliner, som jag verkligen ska äta med andakt. Kanske redan ikväll. 


När vi kände oss klara i Simrishamn styrde vi kosan norrut igen och körde till Södra Mellby, där konsthantverksgruppen KAOS har en jättefin utställningsbutik i en gammal skolbyggnad. Där finns alltid mycket fint att titta på, och idag var inget undantag. Tänk så praktiskt med blommor i glas i fönstren. Då slipper man ju vattna. 


Nästa stopp blev Kiviks musteri, där vi plockade med oss ett helt flak grapefruktlemonad. Här passade vi också på att fika på Stinas Café, som ligger alldeles intill. Vi har varit här flera gånger förut och förvånats över hur ohysteriskt det är, med tanke på mängden människor och bilar på parkeringen. God fika har de också. Kan verkligen rekommenderas. Idag var vi dock fortfarande för mätta efter den goda lunchen för att orka med något annat än kaffe. Vi får ha en tillgodo, helt enkelt. 


Vårt sista stopp blev antikaffären mittemot gästgiveriet i Brösarp. Det här är verkligen en antikaffär med stort A och prislapparna är därefter, så det är inte direkt något ställe för spontanshopping. Men att titta kostar ju som bekant ingenting, och det är alltid så trevligt att gå in där och bara njuta av allt det fina och den fina ordningen. Det har faktiskt hänt att vi har kommit därifrån med inköp, men det gjorde vi inte idag. 


"Hej hej!" Bäst att dokumentera sin ungdom, hihi! Imorgon blir den här tanten 52. Tanken svindlar... 


Dagens summerade shopping består (förutom ovan nämnda chokladpraliner) av en påse 'Transparent Blanche'-äpplen, en låda 'Opal'-plommon och två ljuvliga keramikmuggar. Den högra på bilden här nedan köpte jag i Simrishamn, där keramikern Anna Bell har en jättefin liten butik. Den vänstra köpte jag på KAOS, och den är gjord av krukmakarmästaren Kajsa Leijström som är verksam i Kivik. Varför välja när man kan unna sig båda. Åh, vad mitt kaffe ska smaka gott i höst. 


Det har varit en härlig dag. Imorgon stannar jag nog mest innanför grindstolparna. Klipper gräs och pysslar i trädgården och så. Och så blir det bastubad och lite födelsedagsmiddag. Fint som snus. 

Subscribe to receive free email updates: