Och så lite mer verandamålning

Nä, några trädgårdsprojekt har jag inte tagit tag i idag. Jag provmöblerade den ofärdiga glasverandan lite grann på förmiddagen, och vips så ändrades mina prioriteringar. Vi hade ju dessutom köpt hem både balsamterpentin och grå golvfärg under gårdagen, så det fanns liksom ingen anledning att vänta. Jag började med att måla pärlsponten på väggarna med ett lager färg uttunnat med terpentin, så nu håller vi tummarna för att den värsta flammigheten ska ge med sig. Golvet har fått ett första lager Ottossons 'Mörkgrå', som vi tror blir bra. Om den blir för mörk när den torkar, får vi blanda ut den med lite 'Vit gräddton'. Oavsett vilket, så är jag lycklig över att bli av med den tidigare golvfärgen, som nästan kändes blå.

Ja, ni ser ju att den nya färgskalan inte är så kontroversiellt olik den gamla, men det känns ändå så nytt och fräscht. Och ytskiktet som blir på linoljefärgmålade ytor finns det inte mycket som slår. Så lent och fint, och så mjukt för ögat. Imorgon får det bli andra aktiviteter, för då är det antikmarknad här hemma i byn. Och så måste ju linoljefärgen hinna torka. Jag behöver också börja leta efter min jobbväska, för på måndag är semestern slut. Hur kan fem veckor gå så snabbt?

Subscribe to receive free email updates: