Nyklippt buxbom och charmiga grodor

Några större trädgårdsprojekt har det egentligen inte blivit i sommar. I maj-juni var det ju så torrt att det inte gick att göra så mycket, och under juli tappade jag sugen lite grann. Jag har haft en ganska lång trädgårdspaus då jag bara har ägnat mig åt minimalt underhåll, men nu börjar det minsann klia i trädgårdsfingrarna. Idag blev det äntligen av att klippa buxbomkloten i den lilla rundeln framför köksträdgården. Det har jag faktiskt inte gjort tidigare i sommar. 

Jag gillar buxbom och den formstruktur kloten bidrar med i trädgården, men samtidigt är jag den första att medge att inköp av nya buxbomklot är något av ett lotteri. Ibland är de av bra kvalitet, ibland inte. Just de här tre har några år på nacken, och det är först i år som de har börjat växa till sig med frodiga nya skott. Jag klipper dem med en vanlig kökssax, för jag tycker det är lättast. Klippet ser rätt skräpigt ut, men jag brukar bara borsta ihop det med händerna och plocka upp så mycket det går. Resten myllar jag ner med en vanlig kultivator. 

På ena sidan av rundeln (som är mer oval än rund) stod några överblommade lövkojor, som jag drog upp och ersatte med en stor astilbeplanta. Den fanns redan hemma och har stått i en kruka i sommar. Jag gillar astilbe, men där jag har försökt plantera dem tidigare har de inte riktigt gillat att stå. Hoppas den här ska trivas bättre. Den stora plantan mitt i rabatten är en nerklippt plymspirea. 

Det lilla fågelbadet i sten hade börjat bli övervuxet på sitt tidigare ställe, så jag flyttade det hit. Jag tycker det är så fint, och den lilla gjutjärnsgrodan är en annan trädgårdsfavorit. 


Visst är det ändå något charmigt med grodor som trädgårdsprydnad? Fast inte alla grodor. De måste tala till en. Den här talar till mig. 


Den här rabatten kom till på grund av det spruckna stenblocket som sticker upp ur marken. Det är en riktig bautasten som sträcker sig långt in under gräsmattan och som inte går att gräva bort. Fast jag gillar ju sten i trädgården, så jag tackar och tar emot. 


Sedan flera år tillbaka ligger det en kant av naturstenar runt rabatten, men de sjunker ner i jorden med jämna mellanrum och blir överväxta med gräs ganska snabbt. Eventuellt gör jag som på andra ställen och lägger en gruskant som gräns mellan gräset och rabatten. Vi har ju lite grus kvar på uppfarten, som vi ändå skulle behöva flytta på. Kanske gör jag det redan imorgon.


För övrigt har vi ätit god lunch på Gästis och köpt grå linoljefärg till golvet på glasverandan idag. Vi har även köpt en flaska balsamterpentin för att se om den hjälper till att ta bort flammigheten på pärlsponten. Helgens väder får avgöra om det blir pyssel inomhus eller utomhus. Det kanske rentav kan bli en dag av varje.

Subscribe to receive free email updates: