8 augusti x 10

Det må vara blött ute, men bloggtorkan är total. Vad gör man när man inte kommer på något att skriva om? Man tittar bakåt i bloggen och ser vad man har gjort tidigare år. Låt mig presentera den 8 augusti så som den har sett ut tio år i rad. Som vanligt bloggar jag tvärtom och låter texten komma före bilden. (Fast det är ni nog vana vid nu.)

2022 var den 8 augusti min första jobbdag efter semestern, och jag konstaterade som så många gånger förr att hjärnan inte direkt var på topp. På topp var däremot min för säsongen nyplanterade 'Ghislaine de Féligonde', för hon fick vara med på bild. 

2021 kom vi hem med ett litet brunt allmogebord från Köplundens Antik i Ryd. Det fick flytta in på glasverandan, och där bor det fortfarande. Fast för tillfället står det ute i ladan, i väntan på att ommålningen på glasverandan ska bli klar. 


2020 hade jag precis kommit på att mitt gamla zinkbadkar skulle passa bra i den grusbelagda passagen bakom bastustugan. Bild på bloggerskan bjöd jag visst på också. Hon var svettig som tusan, för det rådde värmebölja i Skåne. En sisådär 30 grader var det visst. Lite skillnad mot dagens 14...


2019 hade jag äntligen investerat i rejäla trädgårdsboots från australiensiska Blundstone. Sprillans nya stod de på trappan och blev fotograferade. Jag älskar fortfarande mina boots, men nu så här fyra år senare är de onekligen inte lika prydliga längre, hihi!


2018 gnällde jag över den klena dahliaskörden, men gladdes åt att AC:n på vår bil äntligen var lagad. Vi hade kört runt i lånebil större delen av sommaren.


2017 visade jag upp trädgårdsprydnader som jag hade köpt på Lövparkens Trädgård under vårt besök i Västmanland. Ärggrönt var visst temat för sommaren. Ett av föremålen var den här lilla ankungen. På bilden nedanför framgår det med tydlighet att fönstren på glasverandan var i stort behov av renovering redan då.


2016 kom vi hem med ännu ett fynd från Köplundens Antik i Ryd. Den här gången blev det ett mindre arkivskåp från en tysk färghandel. En utmärkt möbel som numera är fylld av pappersdokument, tidningsurklipp, garantier, bruksanvisningar, kvitton och diverse annat pappersrelaterat plock. Den står dock inte kvar i det här hörnet.


2015 kom vi hem från en idrottsplatsloppis med ett gammalt allmogebord för 20 kronor. Det stod osålt kvar på fotbollsplanen när vi skulle åka hem, för ingen fattade hur fint det var under den fasthäftade vaxduken som täckte bordsskivan då. Idag står det som avlastningsbord ute i smatten och är högt älskat. 


2014 hade maken stannat på någon vägloppis och kom hem med två små blyinfattade fönster med grönt glas. De sitter numera uppsatta i de mindre charmiga och alldeles för moderna källarfönstren i tvättstugan. 


Jag kan bara konstatera att den 8 augusti har varit en ganska trevlig dag genom åren. Och den har faktiskt varit ganska trevlig idag med, om man bortser från det faktum att jag har suttit och huttrat under en stor filtliknande ullsjal på jobbet. Tur man har trevliga elever och kollegor. Vad gör väl det om man fryser om armar och hals, bara hjärtat är varmt. 💚

Subscribe to receive free email updates: