Blombud och golvmålning

Jag har haft en riktigt fin fredag på mitt hemmakontor. Produktiv och mysig på samma gång. Man får trots allt ganska mycket gjort, när man kan stänga in sig och inte sitta bland åtta andra i ett kontorslandskap. Fast en dag i veckan räcker gott för mig. Jag skulle sakna mina härliga kollegor alldeles för mycket om det blev oftare. 

Byns finaste lilla blomsteraffär kom med ett blombud från min fina svärmor, som hade beslutat sig för att jag borde börja fira min födelsedag redan nu. Den är egentligen på söndag, men det är ju väldigt trevligt med blommor att njuta av hela helgen. Och vilken bukett sen! 


Jag hade en och en halv timmes komptid att ta ut och stämplade därför ut redan vid tre. Först var planen att klippa gräset, men det såg ut att dra ihop sig till regn, så jag stannade inomhus och målade lager nummer två på verandagolvet istället. Jag tyckte att Ottossons 'Mörkgrå' blev för mörk när den torkade, så jag blandade ihop en ljusare nyans genom att blanda i lite från mina provburkar av 'Hastingsgrå' (som är lite gråbeige) och Varmgrå' (som är väldigt ljus), och så en liten gnutta 'Bränd umbra' (som är mörkbrun) på det. Det verkar lovande. Hoppas bara jag har blandat tillräckligt för ett lager till, för den lär inte bli likadan om jag ska göra en ny omgång. För övrigt kan jag meddela att lite balsamterpentin i den grågröna väggfärgen gjorde susen. Nu är den inte flammig längre. Tack och lov för det. 


Jag får erkänna att jag hade VM-fotbollen på i bakgrunden, när jag satt och jobbade på förmiddagen. Det första målet missade jag helt, för då satt jag i ett Teams-möte, men sen tjuvkikade jag lite mellan varven. När det blev tio minuters extratid var jag tvungen att ta en liten kaffepaus och följa dramatiken mer koncentrerat. Vilken rysare! Men oj så kul att vi är vidare. Nu återstår bara att fundera på hur man ska kunna följa semifinalen i realtid på tisdag. Det kanske är tur att man har en gammal idrottslärare som chef, hihi!

Subscribe to receive free email updates: