Svart himmel röd bänk och liten kotte

Ännu en dag med sol, blåst och regn om vartannat. Flera gånger har himlen dragit ihop sig och blivit svart och man har hört mullret i bakgrunden, men varje gång har åskan dragit runt och bort åt ett annat håll. Vädret har dock inte lockat till några planerade utomhusaktiviteter, utan snarare till bokläsning inomhus. Jag har iallafall tassat ut mellan skurarna och grejat med några små spontanprojekt, så som att plantera om en pelargon, vattna tomaterna i växthuset och stötta upp några dahlior med bambupinnar. 


Jag ställde ut min rödmålade trädgårdssoffa på kortsidan av bastustugan. Den ska egentligen målas en gång till för att få en helt täckande slutfinish, men det får bli en dag utan regn. Det är mer än en vecka sedan jag målade det andra lagret, så linoljefärgen är tillräckligt torr för att klara utomhusväder så som den är. 


Engelskt rött blir ett härligt utropstecken mot den vitputsade väggen, och den regnblöta trädgården börjar fullkomligt explodera i växtkraft. Till vänster i bild här nedanför växer det en humleplanta i ett enda virrvarr, som en stor rufsig buske. Jag har inte planterat den där, utan den vaknade helt sonika till liv när grävmaskinen flyttade runt jorden här nere när vi byggde stugan för fem år sedan. I år är den helt ur kontroll och växter ut över grusgången med långa rankor. Det gör jätteont när man går förbi och skrapar emot med bara ben. Det börjar nog bli dags att gräva bort den. Om det ens går...


Jag har ett litet fällbart cafébord i trä i ladan, som jag också funderar på att måla rött och ställa vid bänken. Man skulle kunna flytta fram det om man vill sitta här och fika eller ta en kall öl när man bastar. Ännu ett projekt på att-göra-listan. Den börjar bli lång, hihi!


Nu ikväll kom den lilla igelkotten på besök igen. Sist jag såg den hade den ju drabbats av värmeslag, så det är kul att se att den är på benen som vanligt igen. Det kanske inte alls är samma lilla kotte, men jag låtsas att det är det.


Med regnet vaknar trädgårdssuget. Nu kanske man äntligen kan ta tag i något av alla planteringsprojekt som står på önskelistan. Kanske det rentav kan bli en liten tur till någon trevlig plantskola under morgondagen. Fast det bestämmer jag när jag vaknar imorgon. 

Subscribe to receive free email updates: