Hypertufa och lite antikshopping

Jag har haft en heldag hemma hos min fina kollega G i Tyringe. Hon hade bjudit dit mig och en annan kompis för att visa oss hur man gjuter krukor i hypertufa. Hypertufa är en blandning av betong, sand och grov torv, och är ett material som "andas". På sikt kommer materialet att få mossa på sig, och då kommer krukorna att se ut som riktigt gamla stenkrukor, och det vill man ju gärna. Vi gjöt fyrkantiga tråg i gamla vinkartonger och stoppade i hönsnät som armering. I botten tryckte vi ner en vinkork för dräneringens skull. Nu får de stå och härda i minst en vecka, så något resultat kan jag inte visa än. Det ska bli spännande att se hur det blir. Det var hur som helst himla roligt att få gegga runt som en fyraåring för en stund. 

När vi hade kletat klart bjöds vi på sopplunch med nybakat bröd, och till efterrätt serverades det rykande het röda vinbärspaj med vaniljglass. Så lyxigt! Sen körde vi på en liten antikrunda med besök på två fina antikaffärer i Tyringe: MJ Antik och Göinge Bohagstjänst. Jag hittade sex fina grogglas med etsat mönster, som jag tänker att vi kan ha som vardagsglas. Allt man dricker smakar ju så mycket godare i tunna glas. Ett litet rådjur i porslin slank visst också med, för det var ju så gulligt. Det hamnar nog i lådan med julpynt så länge. 


För övrigt har vädret varit helt galet idag. Varmt och soligt ibland, blåst, åska och störtskurar ibland. Vid ett tillfälle kom det till och med en hagelskur med iskulor stora som frysta gröna ärtor. Det är tvära kast med vädergudarna. Fast jag är fortfarande glad och nästan lättad för varenda liten millimeter regn som kommer. Nu börjar gräset nästan bli grönt och frodigt igen, och hela trädgården liksom sträcker på sig och drar en lättnadens suck. Tack för det! 

Subscribe to receive free email updates: