Bemärkelsedag på Katrinetorp

Min kära svärmor firar en jämn och fin bemärkelsedag idag, så redan på förmiddagen styrde maken och jag kosan söderut mot Malmö. Med oss hade vi paket och en för morgonen nyplockad trädgårdsbukett bestående av luktärter, lavendel och några kvistar ölandstok. Verkligen en doftbomb som heter duga. Det kändes nästan som om vi hade med oss en Wunderbaum i bilen, hihi!

Svärmor har önskat att få dela upp firandet i etapper med olika delar av familjen vid olika tillfällen. På så sätt får hon kvalitetstid med oss alla, och dessutom kommer hon ut på roligheter mer än en gång. Av oss önskade hon sig en utflykt till Katrinetorp Landeri, som ligger i Malmös södra utkanter. Ni som hänger med på bloggen regelbundet minns kanske att jag och mina väninnor var här på snödroppsvandring med Gunnel Carlsson tidigt förra våren. Nu var det väldigt trevligt att återse platsen i full sommarskrud. Herrgården med tillhörande sidobyggnader är verkligen vacker. Gården ägs av Malmö Stad, och sedan millennieskiftet är den helt öppen för allmänheten. 

Före lunch vandrade vi runt i parkområdet och tittade på de vackra planteringarna. Här finns bland annat en stor samling olika rosor, som var väldigt trevliga att gå runt och sniffa på. Mycket började dock bli överblommat. Värmeböljan och torkan har ju gjort blomningstiden extremt kort på väldigt mycket; ett dilemma jag känner igen hemifrån vår egen trädgård. 

Överallt fanns vackra gjutjärnsurnor och stora terracottakrukor med blommor och stora trätunnor med lagerbladsträd och olivträd. Så fint att bara gå runt och titta. 

Coolast av allt var nog ändå den stora paradrabatten vid ingången, som i sommar består av olika sorters tagetes. Så himla läckert att en dissad blomma som tagetes får en sådan storslagen revansch. Det var som en maffig gulorange smörgåstårta! Och så genomtänkt med det gulputsade huset i bakgrunden. 

Vi åt god födelsedagslunch på Gourmetgården, som ligger i en av sidobyggnaderna. Efter det kikade vi in på den lilla antikaffären och presentbutiken. På den förstnämnda köpte jag två vackra gamla julgranskulor, för det hade jag ju nästan inga tidigare. I utställningslokalerna pågår just nu utställningen "Från funkis till rymdåldern - svensk heminredning 1930-1969", så den kikade vi också på. 


På eftermiddagen blev det kaffe och prinsesstårta hemma hos svärmor. Jag åt TRE bitar och kan lugnt säga att jag drabbades av akut paltkoma. Framåt sen eftermiddag var det dags att styra kosan hemåt igen. Då rullade jag nästan hem för egen maskin, hihi!


Och så trevligt det var att komma hem och mötas av vår nyrenoverade glasveranda. Jag är nästan lite nykär i vårt hus och satt i bilen på uppfarten och tindrade med ögonen en lång stund. Imorgon har jag inte för avsikt att lämna tomten. Då kan jag gå och tindra med ögonen hela dagen. 

Subscribe to receive free email updates: