Regn, raggmunk och lite verandahäng

Det har varit en regnig dag i "Glesbygd". Trädgården skriker högt av glädje, och jag har faktiskt också tyckt att det har varit riktigt mysigt. Maken och jag unnade oss lunch nere på Gästis, där det serverades knaperstekt raggmunk med ett berg av fläsk och rårörda lingon. Det var mums, kan jag lova. Sen fick jag vila middag på soffan, där jag låg länge och tittade på gamla avsnitt av "Sommar med Ernst" på TV4. En lagom ansträngande syssla när man är proppmätt. 

Nu när ytterdörrarna på glasverandan är på plats kan vi låsa om oss som vanligt. Eftersom de inre pardörrarna inte går att låsa har vi haft en tjock träregel fastskruvad tvärs över dem i flera veckor, men den kunde vi äntligen ta bort idag. Så himla skönt också att äntligen kunna röra oss fritt in och ut från glasverandan. Skillnaden är kanske inte så stor på bild, för kameran ljuger ju bort skavanker ganska bra, men i verkligheten är skillnaden enorm mot hur det såg ut tidigare. Ingen mer flagnande plastfärg på fönster, fönsterbrädor, dörrar och dörrfoder. Inget mer sprucket kitt runt glasrutorna. Ingen mer stor spricka i den högra dörrspegeln på den vänstra dörren, där man såg rakt ut tidigare. Inga svarta mögelprickar på någonting. Det är så himla fint!

Planen är att vi ska fräscha upp pärlsponten och golvet själva. Vi funderar som bäst på vilka kulörer vi ska ha. Det som känns mest akut är golvet, som behöver få en varmare grå nyans, för den nuvarande färgen drar alldeles för mycket åt det blåa hållet. Den varmt grågröna väggfärgen älskar vi, så det blir nog något liknande. Jag är dock lite nyfiken på nyansen som heter 'Vetegrå', för den har jag sett uppmålad på flera ställen, och den är också väldigt fin. Det får nog bli några små provburkar innan vi bestämmer oss. Kanske redan imorgon, för det där med att vänta är ju som bekant inte min grej. Det känns ju onödigt att ställa tillbaka möblerna tillfälligt här ute, men jag har ändå smugit ut min omklädda karmstol så länge. Där har jag suttit och suckat av välbehag många gånger idag, hihi!


Ikväll har vi bastat, och nu väntar jag på ett nytt avsnitt av "Trädgårdsmästarna". Jag ska nog gå och provsmaka den nya sommarmixen av Dumle-kola så länge. Banan, vanilj och hallon, - kan det vara något? Jag får väl återkomma med en recension imorgon. 

Subscribe to receive free email updates: