Starten på semestervecka nummer två

Jag planerade dagen utifrån väderprognosen och började med gräsklippning på förmiddagen. Precis som jag misstänkte var det rejält mycket gräs att klippa den här gången. Jag tömde uppsamlaren hos min täckodlande granne hela fyra gånger. Jag passade också på att gå en runda med sekatören. 'Mme Lemoine'-syrenerna runt pumpen ser alltid så skräpiga ut när de är överblommade, och fröställningarna är grova och sitter alltid kvar till året efter, om man inte klipper av dem. Idag nådde jag bara att klippa av blommorna nertill, så periskopsekatören får nog komma ut någon dag. 


Fröken Proud har fått flytta till det lilla lågbordet vid pumpen. Här står hon nästan på första parkett, och jag blir glad varje gång jag går förbi och ser henne. I korgarna står flera av mina dahlior på tillväxt. De kom sent i jord, och det lär nog dröja ett bra tag till innan de blommar. Fast korgarna är ju fina som de är. Hittills i år kör jag på allt-som-är-samma-på-samma-ställe-devisen. Det är maffigt med masseffekt ändå. Och så underlättar det ju att allt står samlat när man ska vattna. 


Jag försöker vara duktig på att klippa bort vissna rosor, för då kommer det fler. Här är 'Awakening'-rosen, som är trädgårdens allra äldsta ros. Den blommar alltid rikligt och länge. En trogen trädgårdskompis. 


Eftersom det skulle börja regna framemot eftermiddagen, passade jag på att ta en biltur till Tyringe och hämta min hypertufakruka. Innan jag kom hem igen hade jag hunnit stanna på tre olika plantskolor längs vägen. En av dem var Kristinelunds Trädgård, där det fanns flera små trädgårdsmiljöer uppbyggda för visning. Man blir ju himla sugen på att göra en stenig liten bäck omgiven av ormbunkar. Så fint!


Ikväll regnar det fortfarande lite lätt då och då. Det luktar ljuvligt från det nyklippta gräset, och jag smyger ut mellan skurarna bara för att sniffa. En fin start på semestervecka nummer två. 

Subscribe to receive free email updates: