Slapp sommarsöndag

Sommarsöndag med 27 grader och strålande sol. En sådan där dag då luften dallrar och man inte orkar göra något annat än att sitta i skuggan och slappa. Jag har ockuperat makens sommarpresent från jobbet: En grön brassestol med tillhörande drinkhållare. Vilken bra present, tycker makens fru.


Jag har hittat en ny favoritplats under snöbollsbusken vid uteplatsen. Där är det skugga hela dagen, och jag kan både sitta och titta på växtligheten och spana lite i smyg upp mot gatan. Lite lagom avancerad läsning blev det också idag i form av "Lantliv sommarhem" och "Gård och torp: Sommartorpet". Mer än så klarar inte min värmesvullna semesterhjärna av. 


Min kompis G skickade bild på min hypertufakruka och meddelade att den är klar för avhämtning. Den blev faktiskt inte så dum. Klumpig och ojämn som attan, men läcker på något vis. Det kan nog bli fint med lite fetbladsväxter eller alpina växter i den. Jag får åka och hämta den någon dag i veckan. Då ska jag nog också passa på att besöka Kristinelunds Trädgård, som jag har hört så mycket trevligt om. 


Mellan varven har jag gjort mig små ärenden förbi glasverandan. Tröskeln är torr nu, så jag har tagit bort snöret och stängt till dörrarna. Målaren ska komma en vända till i veckan och fixa till den sista strykningen och montera ett litet dörrstopp på högersidan, så att inte dörren där slår upp hörnet på putsen. Sen är allt helt klart, hurra! Planen är att vi själva ska måla om golvet och pärlsponten invändigt, men det får bli senare. Nu vill jag flytta in! Fast lite städning får det nog bli innan vi ställer in möblerna igen. 


Imorgon blir det svalare. Då tänker jag mig nog lite gräsklippning på förmiddagen, för gräset har verkligen blivit grönt och rufsigt efter de senaste regnen. I övrigt har vi en mer eller mindre oplanerad vecka framför oss. DET kallar jag semester. 😊

Subscribe to receive free email updates: