'Wizard of Oz'

Det är ju inte bara i köksträdgården jag har dahlior. Ett helt gäng plantor står i murarhinkar som jag har kamouflerat i stora flätade korgar och ställt längs södersidan på bastuväggen. Här gillar de att stå, för här är det både varmt och soligt större delen av dagen när det är sol. Även här är jag lite osäker på vilka sorterna är, men nu blommar en av dem och avslöjar sig själv: 'Wizard of Oz'.


'Wizard of Oz' är en bolldahlia, eller pompondahlia som de också kallas. Den blommar med babyrosa blommor på en ganska kompakt och upprättväxande planta med många stjälkar som drar åt mörklila. Fördelen med den är att den inte drar iväg och blir jättehög, utan håller sig på en höjd runt 80 cm. Den börjar blomma ganska tidigt, för jag vill minnas att den var först ut av mina dahlior förra året också, och fortsätter sedan blomma långt fram på hösten. 


Blommorna är snudd på löjligt vackra. Som små ballerinor i en tecknad Disney-film. En nackdel är att tvestjärtarna också gillar den. Man får akta sig för dem när man klipper blommor att ta in, för det finns gott om hålor för dem att gömma sig i. Det blev jag varse förra året...


Varje vår och höst blir jag så himla trött på allt stök och bök med mina dahliaknölar. Men nu på sommaren när man blir belönad med blommor, så är man ändå glad över att man orkade krångla ett år till. Till nästa år ska jag nog kanske ändå bara spara de allra finaste sorterna, för nu har det blivit lite väl många plantor att hålla reda på. Var snälla och påminn mig om det här inlägget, när jag sitter vid datorn och klickar hem nya sorter nästa vår, hihi!

Subscribe to receive free email updates: