Eklaholm-kruka och rölleka

Hur många gröna blomkrukor kan man ha? Många! Vid mitt stopp på Blekingeplantan igår eftermiddag tog det mig bara någon minut att stoppa ner ett nytt exemplar i min kundvagn. Först efteråt såg jag att det var en Eklaholm-kruka, som är ett designsamarbete mellan Karl-Fredrik på Eklaholm och I AM Interiör, men det gör den ju varken mer eller mindre vacker. För snygg är den, och varför den har fått namnet 'Lègume' förstår man ju. Temat med kålblad dyker i lite allt möjligt nuförtiden, och jag tycker det är väldigt trevligt. 


Blekingeplantan är alltid som en godisbutik, med ett stort utbud av fina växter. Jag var dock ovanligt ståndaktig och nöjde mig med tre plantor rölleka av sorten 'Milly Rock Red'. Röllekan är perenn och funkar både i kruka och utplanterad i rabatt. Jag tror att jag ska plantera dem någonstans här nere i köksträdgården, men tills vidare står de "på vänt" inne i växthuset.


Blommorna har en färg som drar åt persikohållet med inslag av både gult, rosa och ljusrött/terracotta. Färgen är varmare och ännu mer iögonfallande i verkligheten. Som den ljuvaste nektarinsorbet. 


För övrigt har jag inte gjort många knop idag. Jag följde med maken till affären (aja baja, dåligt coronatänk) för att handla kaffemjölk, men i övrigt har jag mest legat i sängen och läst. Kanhända tog jag mig en liten tupplur också. Är det semester så är det. 

Subscribe to receive free email updates: