Forsythia. kirskål och guaccamole

 "Jag ska bara..." sa jag strax före lunch och gled ut i trädgården i badtofflor och med sekatören i fickan. I början var jag riktigt duktig och gick omkring och bara småpysslade lite. Klippte ner överblommade nävor och vissna vippor på plymspirean. Drog lite ogräs i gruset. Plockade vissna blommor på blomstertobaken. Men sen vet ni hur det blir. Innan man vet ordet av har man tagit fram den stora sekatören och klippt ner en halv forsythia. Fortfarande i badskor...


Forsythian växer i buskaget mellan planteringen med snäckdammen nedanför uteplatsen och planket in till badtunnan. Den är helt förvildad och muterad och växer med grenar som är nakna nertill och gröna och fina upptill. Det var några år sedan vi tuktade den senast, och nu hade den växt in med låghängande grenar över både damm och växter. Nu ser den ännu mer naken ut, men planteringen får iallafall in lite mer ljus. 


Hela den här planteringen har tyvärr varit väldigt åsidosatt i år. Jag brukar klippa ner de gamla perennerna och rensa upp all kirskål redan under våren, men det blev det inte tid för i år. (Jag får skylla på veckorna under och efter corona.) Nu har både iris och nävor blommat över och blivit fula, så idag klippte jag ner dem. En hel del kirskål lyckades jag också rensa bort. Jag grävde om lite grann och planterade tre nya fina hostor längs kanten in mot den lilla grusade rundeln där bänken står. De härligt ljusgröna hostorna lyser upp i skuggan och har det passande namnet 'Guaccamole'. Som ni ser finns det rejäla mängder kirskål kvar att gräva upp, men jag ska ju ha något att göra imorgon också. 


Den lilla gjutjärnsgrodan som jag köpte förra året har hoppat hit och satt sig i år. Stubben den sitter på är inte riktig, utan ditlagd. Den (och flera likadana) tiggde jag mig till av en man på soptippen för ett par år sedan. De fick flytta direkt från hans släp till vårt, hihi! Kopparkrukan med den uppstammade sockertoppsgranen flyttade jag hit mest för att fylla ut tomrummet. 


Rishögen med forsythiagrenar ligger kvar på gräsmattan upp mot uteplatsen. Den försvinner ju inte av sig själv precis. Jag får klippa ner den lite till och köra den till tippen med skåpbilen imorgon. Den är ju himla praktisk, den där bilen. En himla bra investering, får jag säga. 


Så skönt med söndag, när man vet att semestern börjar dagen efter. Och inget får en att stänga av jobbet lika snabbt som en heldag i trädgården. Imorgon fortsätter jag nog rensa upp och fixa till här, oavsett väder. Fast om det regnar ska jag nog ta på mig gummistövlar istället för badskor.

Subscribe to receive free email updates: