Visset i växthuset

Mitt lilla växthus har fått ett gult tak av vissna hassel- och mirabellöv. De blåser förmodligen ner snart, men jag tycker faktiskt att det ser lite småmysigt ut. Där inne är det fortfarande helt ostädat med vissna tomatplantor och tomma odiskade blomkrukor som är inslängda huller om buller. När det var dags att dra igång trädgårdssäsongen i våras var jag dock så himla glad att jag faktiskt hade städat ur allt gammalt visset mög i växthuset hösten innan, så det ska jag nog ändå göra i år också. 


Av ren lathet brukar jag trycka in en massa grejer i växthuset för vinterförvaring, men i år är jag lite sugen på att faktiskt vinterpynta här inne med ljusslingor, granris och kanske till och med ett par halmbalar. Inte för att vi kommer att sitta här inne och frysa i vinter, utan mer för att det är så himla kul att pynta, hihi! Och så är det ju trevligt med ett "tittskåp" som man kan stå utanför och titta in i. Vi får väl se hur det blir. Känner jag mig själv rätt, så blir det säkert ännu fler tomma blomkrukor istället.


Vintern känns dock långt borta. Idag har vi haft rena rama sommartemperaturerna i Skåne, med närmare 18 grader uppmätta bara ett par mil härifrån. Att det faktiskt är första advent om mindre än fyra veckor känns verkligen helt galet. Men det är ju tvära kast med klimatet nuförtiden, så snart går vi nog och fryser igen. Och då vore det ju kanske trevligt att sitta inne i ett upplyst städat växthus och kura. Hmmm...

Subscribe to receive free email updates: