dags att beskära ROSOR ~ time to prune your ROSES

there is a translator to the right ( in web version)
Många säger att man ska beskära sina rosor när "björken harmusöron"....
jag tycker detta är alldeles för sent! om man väntar länge så går mycket kraft upp i stjälkarna och skär man då av dom så blir blomningen sen. Den största fördelen att beskära tidigt är dock att man skär bort " allt som ser sjukt ut" tidigt, så man får en lång, frisk blomning. Olika sorters svamsjukdomar lämnar kvar sina sporer i gamla blad, i dåliga grenar och på jorden. Så passa på att rensa och "vänd jorden" när du ändå beskär. Lagom tid för beskärning är mitten av mars till mitten av april.
Men OBS! Sverige är ett långt land så givetvis kan det skifta en del. Men betänk att alla plantskolor har krukade rosor nu  och jag har märkt att plantorna tål i alla fal 6-7 minus efter en hård beskärning.
vad behöver man då? Jo ett par riktigt grova handskar och en bra sekatör.

1. rabattrosor

skär hårt, ca 10cm över marken....

lägg gärna snittet strax över ett skott....

passa på att rensa och göra jorden mjuk, det gillar rosorna :)

lite pyssel, men snart ser det ut såhär..
rabattrosen "Royal Copenhagen"

2. klängrosor

kortas bara in.. allt "sjukt" och klent klipps bort...

såhär blir det efteråt ( Austinrosen "Crown Princess Margerethe"

3. buskrosor

klipps ner ca en 1/3 del.
Jag brukar klippa de yttre grenarna något kortare, vilket gör att busken blir tätare.

jag passar även på att göra en liten "grop" runt rosen, så blir det lätt att vattna och gödsla i sommar.
eftersom mina rosor är planterade mycket djupt, så skjuter plantan många fina skot nerifrån, när man tar bort lite jord...
ni kan se hur jag planterar HÄR
ni som gillar det jag gör kan lätt följa mig på INSTAGRAM där jag heter rosegardenmalevik eller FACEBOOK där jag heter Rose Garden Malevik
kram kram 
Håkan

Subscribe to receive free email updates: