Plåtkannor och sommarblommor

Ute på glasverandan är det frost på rutan, både utvändigt och invändigt. Fast 10-gradig kyla hindrar inte mig från att drömma om buketterna av zinnia, rosenskära och ringblommor, som jag ska plocka i min köksträdgård i sommar. För även i år tänker jag mest odla blommor i mina pallkragar. Tänk så fint att sätta in stora fång på köksbordet i de gröna plåtkannorna från Strömshaga.


Några frön har jag inte klickat hem än. Det är förmodligen dags, innan det blir för urplockat i webbshopparna. Sanna trädgårdsnördar brukar ju vara igång med sådant för länge sedan. Ringblommor hoppas jag få ändå, för de jag hade förra sommaren har säkerligen redan frösått sig hur bra som helst.


Trend-ettåringen just nu verkar annars vara olika sorter av blomstermorot. Den dök upp på hur många bloggar och instagramkonton som helst förra året. Med all rätt, för den är verkligen jättefin. Fast den ska visst helst förkultiveras, och det är ju inte riktigt min grej. Jag är nämligen en riktig latmansodlare, som helst kör på sådant som går att så direkt på växtplatsen. Men man kan ju testa att pilla ut några frön i maj. går det, så går det. 

Subscribe to receive free email updates: