Blommor, spik och färg

Att vi kör på compact living och allmän byggröra för tillfället betyder ju inte att man vill vara utan helgblommor. Någon större bukett finns det dock inte utrymme för, så idag köpte jag bara två lösa kvistar med grönt och en blålila knoppig anemon. Den sistnämnda matchar byggcontainern utanför alldeles förträffligt.


Min lördagsunderhållning har mest bestått av att dra spik ur trägolvet i köket. Man undrar ju hur många spik det egentligen behövs för att fästa några masonitskivor. Det blev nämligen en ganska ansenlig hög innan jag var klar, fast de lossnade föredömligt lätt. Jag är nog lite konstig, för jag tycker ju att sådant där arbete är vansinnigt tillfredsställande på något sätt. Och så är jag billigare i timmen än hantverkarna, hihi!


På förmiddagen tog jag en ny sväng till färgaffären och kom hem med en ny provburk. Jag ville testa en färg med samma pigmentstyrka, men med lite mindre gult i, så jag testade S3020-G50Y den här gången. Nyansskillnaden är inte så himla stor från S3020-G70Y. På färgprovet i butiken såg det ut som den perfekta gröna färgen, men i verkligheten tycker jag nog att den blev lite för "päronglassig", om ni förstår hur jag menar. Det är dock helt omöjligt att visa de riktiga färgerna genom kameran, och jag kan tänka mig att även dator/mobilskärmen gör sitt för att förvränga verkligheten. 


En annan klurig faktor med färg är att den ändrar sig, beroende på om ytan är stor eller liten, om det är dagsljus eller kvällsljus och efter vädret utanför. Jag tror det är helt lönlöst att försöka välja färg, innan man kan se luckorna på plats i rätt rum, med rätt ljus och med rätt omgivande färger. När pärlsponten och den vita taksponten kommer på plats blir det nog lättare. Då kan jag ställa ut mina provmålade luckor och studera hur de ter sig över tid. Känner jag mig själv rätt hinner jag provmåla i ytterligare någon nyans. 

Hörrni, det blir mycket renoveringsinlägg nuförtiden. Tråkigt för er kanske, men ett utmärkt sätt för mig att dokumentera vad som händer (och inte händer) för framtiden. Å andra sidan tycker jag själv att det är vansinnigt roligt med bloggar och Instagramkonton där man faktiskt får följa processen och inte bara se det stylade slutresultatet. Hoppas ni tycker detsamma.

Subscribe to receive free email updates: