Att bli galen på DCL

Visste ni att en ny EU-standard för takuttag och stickproppar trädde i kraft förra året? Den nya standarden kallas DCL (Devices for Connection of Luminaires) och gäller numera som lag vid nyinstallation av el. Själv hade jag ingen aning om det, och jag gissar att majoriteten av den svenska befolkningen inte har det heller. Insikten drabbade mig som ett slag i ansiktet, när elektrikerna var här i början av veckan och smällde upp klumpiga dosor på två ställen i taket med separat upphängningskrok bredvid. Jag trodde de drev med mig först, men det visade sig tyvärr vara den enda godkända modellen för utanpåliggande konstruktion. Hjälp, så fult! 


Hur kan man införa en ny standard innan branschen har hunnit ta fram vettiga produkter? För hur i hela friden är det tänkt att man ska kunna hänga upp en taklampa på ett snyggt sätt här? Dosan går inte att gömma under takkoppen som finns på de flesta vanliga lampor på marknaden, och dessutom sitter själva stickkontakten på andra sidan dosan, så man får linda sladden runt sidan på dosan. Det är ju helt galet primitivt, och det gjorde mig verkligen helt galen, för jag tyckte att det förstörde intrycket i hela köket.


Våra tålmodiga byggare förbarmade sig över eländet och kom fram till att det enda sättet att göra detta snyggt vore att montera in dosan på insidan av det nya taket. De löste sedan problemet på 10 minuter genom att lyfta på en av golvbrädorna på vinden och gräva sig ner genom kutterspånet till kökstaket, så att elektrikerna kunde komma tillbaka idag och göra om och göra rätt. Nu sitter det normala platta uttag med inbyggd krok i taket, och jag kan andas ut och sova gott i natt. Man undrar ju verkligen varför elektrikerna inte föreslog den inbyggda lösningen redan från början...



Min lärdom av detta är att man måste läsa på lite grann innan man anlitar fackmän, så att man har kunskap kring alternativen och vågar ifrågasätta saker under processen. En annan lärdom är att bara anlita hantverkare som verkligen månar om kunden. De växer uppenbarligen inte på träd, men våra duktiga och kreativa byggare hör definitivt till den kategorin. Det är också anledningen till varför vi väljer att anlita dem år efter år. Däremot kommer vi med största sannolikhet att anlita en annan elfirma nästa gång...

Subscribe to receive free email updates: