Tre nya förälskelser från sommaren 2020

En av mina nya förälskelser under sommaren 2020 var nejlikroten 'Mai Tai'. Den dök upp i mitt internetflöde redan i början av sommaren, och när jag hittade plantor på Solhaga i Kristianstad i juli, så köpte jag med mig ett helt gäng hem. Det var en otroligt tacksam investering, får jag säga, för de blommade på ständigt nya stänglar resten av sommaren. Och vilken ljuvlig färg! Som en blandning av olika sorters sorbet. Måtte de överleva vintern och komma tillbaka sommaren 2021. Om de inte gör det, så köper jag garanterat nya och betraktar dem som sommarblommor. Har man väl upplevt 'Mai Tai', så vill man inte vara utan!

En annan ny förälskelse sommaren 2020 var dahlian 'Otto's Thrill'. Den tog mig verkligen med storm! Eftersom jag slarvade med att toppa plantorna, så drog stjälkarna iväg och levererade sina tallrikstora blommor två meter ovanför marken. Så otroligt maffiga! I år ska jag nog försöka få plantorna att förgrena sig lite bättre, så att jag slipper få nackspärr för att njuta av blommorna. 

En tredje ny sommarförälskelse var marktäckande rosen 'Easy Cover', som påminner lite grann om den klassiska 'Fairy'-rosen, men som är mer kompakt och tät i växtsättet. Den köpte jag i flera olika omgångar och planterade in bland stenarna i de nya planteringarna nere i moraset. Jag ser verkligen fram emot att se den när den tar fart på riktigt. Hoppas det blir redan i sommar.  


Idag hade vi faktiskt solsken här i "Glesbygd", så vi passade på att ta oss en promenad för att lapa lite D-vitamin. Imorgon är 16 dagars julledighet över för min del. Jag misstänker att jag som vanligt efter längre ledigheter har glömt mina inloggningsuppgifter till jobbdatorn. För att inte tala om var jag har lagt min hjärna... Två dagars arbete innan nästa röda dag känns som en lagom start på arbetsåret. 

Subscribe to receive free email updates: