Gömda praliner och dagdrömmar om vår

Idag plockade jag undan det som var kvar av gottebordet i gröna rummet. Om man inte hade vetat vilka mängder choklad det var i skålarna från början, kunde man nästan tro att vi inte har ätit något godis alls i jul, för det är fortfarande massor av chokladpraliner över. Men nu får det vara färdigmoffat för ett bra tag framöver, annars blir det nog svårt att komma i något annat än mysbrallor med resår i midjan. Dessutom är man ju faktiskt mer sugen på krispiga päron och saftiga apelsiner så här års. Fast slänger godsakerna gör jag inte. Jag gömmer bara undan dem i en burk i skafferiet, hihi!


Så värst vårpyntat blev det inte på bordet. Jag tog vad jag redan hade hemma, så både enris och grön mossa får hänga med ett tag till. I hemlighet drömmer jag dock redan om vårlökar och frasiga tulpaner, för min hjärna slår alltid över till "vårläge" så snart vi har kommit över på januarisidan i kalendern. Jag får erkänna att januari, februari och mars är årets utan tvekan allra tråkigaste månader för mig, så dagdrömmandet är inget annat än en överlevnadsstrategi. Och om min längtan blir mig övermäktig, kan jag ju alltid ta mig en tur till skafferiet och tröstäta chokladpraliner...

Subscribe to receive free email updates: