En kran är en kran är en kran...

Att ligga i startgroparna för köksrenovering inbegriper verkligen en ofattbar mängd beslut. Ett tag var jag inne på att behålla vår gamla diskbänk, men nu har vi bestämt att vi ska ha en som är en meter längre och som går hela vägen från spisen ner till den högra kortsidan. Det blir en bänk i ganska klassisk modell med två hoar och en 5 centimeter hög bakkant mot väggen. So far so good. Det jag inte hade tänkt på var att vi måste bestämma om diskbänken ska ha urtag för kran med ett eller två hål, innan beställningen går iväg. Spontant sa jag direkt att jag vill ha en tvåhålskran i retrostil, men efter lite googlande inser jag att det utbudet faktiskt är väldigt begränsat. De flesta modellerna jag har hittat är superdyra pråliga varianter i viktoriansk stil, ofta med små "spakar" i porslin, och det vill jag inte ha. Vad blir det kvar då? Vi kan kika på några av mina sökresultat.

Köksblandaren "Horus Julia" kostar 8410 (hick!) kronor. Den är i och för sig fin och ganska "ren" i linjerna, men fortfarande lite för mycket sekelskifte och lite för lite funkis. Den är dessutom med största sannolikhet för hög och klumpig för vårt lilla kök. (Betänk att vi bara har strax över 2 meter i tak och att det sitter ett litet fönster på väggen alldeles ovanför diskhon.)

Köksblandaren "Lady" kostar 4855 kronor och är lite lägre i höjd, men ser grövre ut i proportionerna och ger överlag ett ganska klumpigt intryck på bild. Det här är inte riktigt heller vad jag har tänkt mig. 

På Byggfabriken finns det en modell som faktiskt heter "Funkis", som kostar 9995 (hick igen!) kronor. Den gillar jag inte riktigt heller, för jag tycker att den ser alldeles för modern och kantig ut. Och jag vill verkligen inte lägga nästan 10000 kronor på en kran, så det är ju tur att jag inte tycker om den, hihi!

Den bästa varianten jag har hittat hittills är faktiskt också den allra billigaste. (Ibland har man flyt.) Det är köksblandaren "Rogen" från FM Mattsson för 1389 kronor, som är en gammal modell från 1950-talet som har tagits upp för produktion igen. Inga krusiduller. Bara en vanlig hederlig kökskran. Fast faktiskt väldigt fin. 


Ja, det där med tvåhålskran var alltså svårare än jag trodde. Man är ju lite utelämnad till utbudet på Internet ändå, för under den rådande situationen känner man ju inte direkt för att kuska runt mellan fysiska VVS-butiker och byggvaruhus och leta. Jag ska nog spana på vanliga etthålskranar också, innan vi beställer den där diskbänken. Kom gärna med tips!

Subscribe to receive free email updates: