Kära rosenskära

Ingen sommar utan rosenskära. Gärna i rabatten, men lika gärna i kruka, faktiskt. Och gärna rosa. Än så länge har jag bara en liten rackare, men det ska nog bli fler. Det vetenskapliga namnet på rosenskära är 'Cosmos', som bland annat har betydelsen prydnad. Passande namn, får man ju ändå säga. 


Jag undrar ofta varför jag inte frösår egna, för det är ju faktiskt ganska lätt. Höga som attan blir de också, om de får växa direkt i backen i stället för i en begränsande liten kruka. Men jag vet svaret på den där frågan. Jag vill inte vänta, utan jag vill att den ska blomma på en gång. Otålig är bara förnamnet...


Rosenskäran finns i mängder av härliga färger och varianter. De ljusgula sorterna 'Xanthos', 'Sunset Yellow' och 'Lemonade' är också verkligen superfina. Hmmm, jag kanske måste direktså några sådana ändå. De blommar ju ända in till frosten, så det gör inte så himla mycket om de kommer igång lite sent. Men sen har vi ju det där med otåligheten...


För övrigt har vi nog haft värmerekord för säsongen idag, med över 26 grader på termometern. Jag har suttit nere i bastustugan och jobbat, för där är det svalt och skönt. Imorgon blir det nog repris. 

Subscribe to receive free email updates: