Flugsvamp

Att jag gillar flugsvampar är ju inte direkt någon hemlighet. Det är något barnsligt charmigt över dem, som jag är väldans förtjust i. Och så får de mig att tänka på "Tomtebobarnen" av Elsa Beskow, en bok vars illustrationer jag älskade som barn. Under vårt gamla äppelträd på baksidan har det nu "ploppat upp" två porslinssvampar, som mina föräldrar hade med sig sist de var här. Så roligt det ser ut!


Jag har ju även ett gäng antika flugsvampar i betong, som har stått på en handelsträdgård i Småland en gång i tiden. De var ganska väderbitna redan när jag hittade dem på en veteranmarknad, och efter fem år ute i vår trädgård har de tappat färgen ännu mer. (Bilden här nedanför är från 2016.) Jag gissar att de redan har blivit ommålade många gånger genom åren, så jag kan nog också göra det utan att skämmas. 


Sen har jag ju en hel samling flugsvampformade ljusstakar för julgransljus. De är med största sannolikhet tänkta att vara advents- och julpynt, men hos mig brukar de få komma fram redan tidigt på hösten. I år kanske jag ska ha flugsvampar på bordet redan till midsommar, hihi!


För att mina nya svampar under äppelträdet inte ska välta av väder och vind har jag stuckit ner tjocka pinnar i marken, som jag sedan har stoppat in i hålen undertill på svamparna. (De är nämligen ihåliga.) Det har kommit väl till pass redan idag kan jag säga, för jisses vad det blåser här i "Glesbygd". Håll i hatten, alla små svampar!

Subscribe to receive free email updates: